Kritiek
Tijdens de algemene jaarvergadering (AGM) van Volkswagen in Berlijn hebben activisten van zich laten horen door het verkeer voor de locatie te blokkeren. Sommige betogers uitten hun bezwaren tegen de milieuprestaties van de autofabrikant, terwijl anderen zich zorgen maakten over vermeende banden tussen een van zijn Chinese fabrieken en gedwongen arbeid. De fabriek van Volkswagen in Xinjiang wordt onder meer verdacht van het gebruik van dwangarbeid door de toeleveringsbedrijven. Mensenrechtenorganisaties en experts van de Verenigde Naties hebben de toeleveringsbedrijven van Volkswagen beschuldigd van het gebruik van dwangarbeid. Zelfs de grotere aandeelhouders van het bedrijf, waaronder Deka Investment en Union Investment, hebben opgeroepen tot een onafhankelijke, externe audit van de fabriek en zijn toeleveringsbedrijven om er zeker van te zijn dat er geen onderdelen worden gebruikt die zijn vervaardigd met behulp van dwangarbeid.
De betogers stelden dat Volkswagen als een van ‘s werelds grootste autofabrikanten aanzienlijk profiteert van voertuigen die milieuvervuiling veroorzaken. Ze wezen erop dat het bedrijf ook betrokken was bij het Dieselschandaal, waarbij het betrapt werd op het manipuleren van emissietests en daarmee bijdroeg aan de verkorting van mensenlevens wereldwijd.
Hans Dieter Pötsch weet taart te ontwijken
Tijdens de vergadering verschoof de focus van de activisten naar de arbeidspraktijken van Volkswagen, waarbij een van hen een taart gooide naar Hans Dieter Pötsch, de voorzitter van de raad van bestuur van Porsche SE en de raad van toezicht van Volkswagen. Pötsch wist de taart te ontwijken. Andere betogers hielden borden omhoog met boodschappen als “VW = gedwongen arbeid” en “Stop gedwongen arbeid bij de Oeigoeren”. De betogers werden vervolgens de zaal uitgewerkt.
Bekijk hieronder de video van de verstoring van de jaarlijkse Volkswagen-vergadering:
Niet alleen kritiek van betogers
Afgezien van de betogers kreeg Volkswagen kritiek tijdens de AGM van investeerders die hun zorgen uitten over dalende verkoop in China, de dreiging van Tesla en de mislukkingen van de software-eenheid van het bedrijf, Cariad. Ze stelden ook vragen over de capaciteiten van CEO Oliver Blume om zowel VW als Porsche te leiden. De autofabrikant verwelkomde dit type kritiek en verklaarde dat het werkt aan het aanpakken van de zorgen van de aandeelhouders.