Financiële zorgen voor Lightyear 0-fabrikant
Het Nederlandse bedrijf Lightyear is in de afgelopen jaren een bekende naam geworden in de autowereld door hun ambitieuze doel om een betaalbare en efficiënte zonneauto te produceren. Helaas kwam het bedrijf begin dit jaar in zwaar weer terecht toen de verantwoordelijke fabrikant van de Lightyear 0, Atlas Technologies, failliet ging. Het faillissement van Atlas Technologies betekende ook het einde van de Lightyear 0-productie. Om te zorgen voor de financiële stabiliteit van Lightyear, worden er nu Lightyear 0-prototypes geveild door veilinghuis Troostwijk.
De beschikbare Lightyear 0-prototypes
Volgens de aankondiging van de veiling zijn alleen Lightyear 0-prototypes beschikbaar voor verkoop. Er zijn verschillende prototypes van de Lightyear 0, maar slechts één lijkt compleet te zijn. De beschikbare prototypen zijn mogelijk niet volledig, missen mogelijk onderdelen en hebben mogelijk onvolledige interieurs. De Lightyear 0 was een mislukt project voor het bedrijf. Dit is de reden waarom de veiling misschien wel de laatste kans biedt om een Lightyear te kopen.
De veiling van Lightyear
De veiling van de Lightyear 0-prototypes vindt plaats op 19 april en wordt georganiseerd door Troostwijk. Bieden is zowel online Trooswijkauctions.com als in het echt mogelijk in Helmond. De veiling bevat niet alleen prototypes van de zonneauto, maar ook onderdelen van de Lightyear 0. Het opstartproces van de beschikbare prototypes is erg ingewikkeld. Daarom krijg je er een instructievideo bij.
Lightyear Technologies
Het goede nieuws is dat Lightyear Technologies een doorstart maakt. Het bedrijf bestaat nog steeds. In februari van dit jaar kondigde het bedrijf aan dat het 8 miljoen euro had opgehaald van trouwe investeerders en dat het de Lightyear 2 in productie zou nemen. De doorstart van Lightyear was alleen wel afhankelijk van de goedkeuring van de curator. De curator heeft uiteindelijk groen licht gegeven. De verkoop van de Lightyear 0-prototypes is een onderdeel om de schuldeisers te kunnen betalen.
Lightyear Technologies zal alle patenten van het oorspronkelijke bedrijf en zijn dochteronderneming, Lightyear Layer, behouden. De nieuwe onderneming heeft ongeveer honderd van de oorspronkelijke zeshonderd werknemers in dienst. Veel mensen zijn dus wel hun baan verloren.