Cars & Bikes

In deze extreem dikke bak word je door speciale ontwerpen nooit meer wagenziek

wagenziekte

Je hebt het ongetwijfeld ooit een keer meegemaakt: wagenziekte of reisziekte. Hoe hard je ook probeert je maag in toom te houden binnen de kortste keren lijkt alles zich bij elke bocht om te draaien. De gangbare gedachte om het fenomeen te verklaren is dat het wordt veroorzaakt door een beperkt zicht op de wereld buiten de auto. Daar moeten we wat aan kunnen doen dacht James Glickenhaus. Samen met zijn team ‘Scuderia Cameron Glickenhaus’ ontwierp hij de SCG Baja Boot: een wagen die wagenziekte moet voorkomen.

Nooit meer last van wagenziekte

We zullen het je niet kwalijk nemen als je dacht van wel, maar de naam SCG Baja Boot is geen Nederlandse vertaling. Het nieuwste ontwerp van Glickenhaus is een zeer degelijke wagen waarbij hij zich heeft laten inspireren door de Baja 1000. Het is een heerlijk ruime wagen geworden met plaats voor vijf volwassenen en met enkele unieke features.
Mocht het ontwerp je in de eerste instantie niet direct aanspreken, geen probleem. Het rijcomfort compenseert een hoop en uiteindelijk gaat het daar ook vooral om. Een autorit – en dan met name de lange ritten- moeten wel zo aangenaam mogelijk verlopen. Daar hebben de heren dan ook rekening mee gehouden en met gepaste trots geven ze je een kleine indruk van hetgeen je mag verwachten van deze wagen.

Echte family car

De off-roader biedt plaats aan vijf volwassenen. Het eerste wat opvalt is de achterbank: de middelste stoel kan je namelijk opvouwen en het zou veranderen in een luxe kinderstoel. Dat is niet alleen een leuke feature, het maakt direct duidelijk dat de wagen geschikt is voor jong en oud. Een echte family car dus.
Wat daarnaast opvalt is dat Glickenhaus heeft gezorgd voor een natuurlijke manier om wagenziekte te voorkomen. Vergeet dus even de bekende elastiekjes of andere fake oplossingen. De ontwerper heeft gekozen voor zeer ruime ramen zodat je ogen duidelijk kunnen waarnemen wat er buiten gebeurt. Dat zorgt er weer voor dat je hersenen alle informatie goed kunnen verwerken waardoor het gevoel ‘wagenziek’ te zijn minimaal is. Dat is ook wel hard nodig, gezien het uiterlijk van de wagen is de kans groot dat een rit in deze wagen niet beperkt blijft tot de geasfalteerde wegen.

Trucs om wagenziekte te voorkomen

Hoe Glickenhaus dat exact voor elkaar heeft gekregen gaan we je fijn uitleggen. De stoel van de bestuurder en de bijrijder staan iets dichter bij elkaar dan normaal terwijl de zitplaatsen op de achterbank juist zo dicht mogelijk bij de randen zijn geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het kijkgat iets ruimer is en er dus per definitie minder neiging bestaat om de maaginhoud via de mond naar buiten te werken. Nog slimmer is de kleurkeuze van het interieur. Mocht er toch naar hartenlust worden gevomiteerd, dan valt het niet direct op. Handig dus.

V8 motor levert 650 PK

Mocht het ontwerp je aanspreken, heb dan nog heel even geduld. Het was de bedoeling dat eind 2019 er enkele exemplaren beschikbaar zouden zijn, maar helaas is het beperkt gebleven tot het ene model wat je op de foto’s kunt zien. In de eerst instantie komt er eerst een versie met twee deuren. Pas in een later stadium komt er een vierdeurs variant beschikbaar. Wat betreft de technische prestaties hoef je geen zorgen te hebben. De wagen is voorzien van een behoorlijk krachtige V8 motor. Volgens de verklaring van de producent perst die motor eenvoudig 650 pk er uit en kun je dus rekenen op behoorlijk wat snelheid.