Voor de meeste mannen blijft het een onvervulde droom: een eigen mancave. In veel gevallen is het niet zo zeer vanwege de ruimte die nodig is, maar vanwege de partner die het niet echt ziet zitten. Mocht je wel tot de geluksvogels met een echte mancave behoren, dan nog is het vaak beperkt. Een lekker bankstel, een flinke geluidsinstallatie en een overdreven groot tv-scherm. Dan heb je het wel gehad. Een Nederlander pakt het net even anders aan en parkeert gewoon een aantal echte Formule 1-bolides in zijn oversized mancave. Kijk, dan ben je een baas.
Formule 1 wagens in de mancave
Nu staan we niet graag in de schoenen van een ander, maar met Ron Reinders willen we graag een dagje ruilen. Niet vanwege het geld – hij heeft aardig wat te besteden – maar vanwege zijn unieke hobby. In plaats van postzegels verzamelen heeft de ondernemer zich toegelegd op het verzamelen van Formule 1 wagens. Denk nou niet dat zoiets van een leien dakje gaat, het is vaak een kwestie van heel veel geduld hebben en natuurlijk moet je goede connecties hebben in het wereldje van de professionele autosport.
Van producent tot importeur
Die connecties zijn voor Ron heel gewoon. Ooit werkte hij voor Pon, de Nederlander die zorgde voor het internationaal transport van automerken als Volkswagen, Audi en Porsche. Een heldere ingeving bracht hem ertoe om trailers te gaan ontwikkelen voor de autosport. Zonder enige technische achtergrond ontwierp hij zijn eerste trailer en voor hij het goed en wel wist bleek het een gat in de markt. Enkele jaren verder zijn die trailers gemeengoed en heeft hij naam gemaakt met zijn product. De bekendste namen in de autosport weten inmiddels de weg naar Nederland te vinden en zijn bekende coureurs kind aan huis: Ralf Schumacher, Sébastian Loeb en Zak Brown.
Formule 1 collectie
De relaties van Ron in de autosport hebben hem nog een ander voordeel opgeleverd: hij weet welke weg hij moet bewandelen om het neusje van de zalm in zijn bezit te krijgen. Op die manier heeft hij al enkele interessante collectibles in zijn bezit gekregen. Zo staat in zijn mancave al enige tijd de bolide waar Sains en Kvyat in hebben gereden. Ook de wagen Albon, Jos Verstappen en, jawel, de RB15. Inderdaad, de wagen van Max Verstappen. Niet het feit dat de Nederlander er zoveel in zijn bezit heeft, maar het feit dat het hem gelukt is, is bijzonder. Niet alle teams verkopen de oude F1 wagens en het is zeker niet zo dat je ‘even’ een van de team bazen kan opbellen met de vraag of hij nog een wagentje over heeft.
Fractie van de nieuwprijs
Volgens Ron komt het neer op één ding: het moet je gegund worden. Dat betekent niet dat zo’n wagen een relatiegeschenk is. Vaak is het juist de kunst om een wagen voor een degelijke prijs te kopen. Denk dan ook niet dat het een koopje is, zo’n tweedehands racewagen kost nog altijd een flink bedrag. Alleen het chassis kost al zo’n vijf miljoen dollar, daar betaalt Ron bij aanschaf een fractie van, denk dus gerust aan bedragen van vele tonnen of juist meer.