Cars & Bikes

Deze zieke hypercar mikt binnenkort op record maximale snelheid

Hypercar record snelheid


Het is niet de eerste keer dat een record slopende racebolide uit de fabriek van Koenigsegg rolt. Het Zweedse merk gooit wederom hoge ogen, dit keer met de Koenigsegg Jesko, een hypercar met een 5.0 liter V8-biturbo en 1600 pk. En dat vermogen zou goed zijn voor een nieuw record qua snelheid wat betreft een straatlegale hypercar.

Hypercar met record maximale snelheid: Koenigsegg Jesko wil huidig record verpulveren

De langverwachte Jesko – logistieke malheur van de afgelopen jaren vertraagde de productie – is eindelijk rijklaar. Het allereerste exemplaar dan wel. Hiermee wil Koenigsegg het huidige wereldrecord verbreken: deze staat op 455,3 kilometer per uur. Het oude record van begin ‘21 is in ‘handen’ van de SCC Tuatara-hypercar. 

De exclusieve Zweedse automaker verwacht daar een flinke schep bovenop te doen. Het is de bedoeling dat de Koenigsegg Jesko een snelheid van 531 kilometer per uur kan halen. Ruim meer dan wat er vorig jaar gehaald is dus. SCC mikte destijds op een topsnelheid van ruim 500 kilometer per uur, maar mede vanwege motorproblemen bleef het bij die ‘schappelijke’ 455 km/u.

Koenigsegg Jesko komt in twee uitvoeringen

Er is een onderscheid, twee versies van de Jesko biedt de fabrikant aan. De Attack-uitvoering is méér bedoeld voor het allround-stuurwerk: circuits, kronkelige bergwegen, enzovoort. De Absolut is de versie die met minder snufjes op vlak van downforce komt. Dat moet, deels geholpen door velgen die luchtweerstand minimaliseren, ervoor zorgen dat die 531 kilometer per uur binnen handbereik ligt. 

Koenigsegg maakt van iedere uitvoering 125 exemplaren. De fabrikant noemt een vanafprijs van 3 miljoen dollar (omgerekend 2,84 miljoen euro), afhangend van de gekozen kleuren. De duurste versie komt juist zonder lak. Omdat het opschuren van het koolstofvezel-chassis zo arbeidsintensief is, vertaalt deze optie zich naar een prijs van omgerekend 374.000 euro extra. Kortom: je bespaart op gewicht van het lak, maar boet daarmee niet in opzicht van de aerodynamische eigenschappen.