Zie je het al voor je? Met de snelheid van maar liefst 1000 km/u vliegensvlug door een buis schieten? Als het goed is, dan kan dat in de toekomst. Meerdere bedrijven zijn wereldwijd bezig met het creëren van de zogenaamde ‘Hyperloop’. Ook bij de TU Delft zijn ze gebrand op het ontwikkelen van het nieuwe vervoersmiddel. Alles over de Hyperloop lees je hier.
Wat is de Hyperloop?
De Hyperloop klinkt je waarschijnlijk niet echt bekend in de oren. Het is een soort zweeftrein in een buis boven de grond. De buis wordt afgesloten en alles wordt in vacuüm getrokken. Door de lage luchtweerstand kan de capsule snelheden tot wel 1000 kilometer per uur bereiken. Deze week hebben ze in de woestijn van Nevada voor het eerst een bemande testrit afgerond. ‘Virgin’, het bedrijf die de Hyperloop in de Verenigde Staten ontwikkelt, spreekt van een “Historische dag”. Bekijk de beelden van de testrit hieronder.
https://www.youtube.com/watch?v=xKvbSboQ5_g
Eerste geslaagde testrit van de Hyperloop in de Verenigde Staten
Zoals gezegd lopen de Amerikanen voorop in de ontwikkeling van de Hyperloop. Zij hebben gisteren voor het eerst een bemande testrit gedaan. In de rit legden ze 500 meter af binnen 15 seconden. Dat is nog lang niet de gewilde 1000 kilometer per uur, maar het werkt in ieder geval wel. Bij deze rit ging het vooral om de veiligheid. Ook in Nederland zijn ze bezig met het bouwen van de futuristische trein. De TU Delft is hard aan het werk, maar lopen nog wel flink achter op de Amerikanen. Dat komt vooral omdat de Verenigde Staten veel meer geld steekt in de realisatie van dit futuristische vervoersmiddel.
Is de Hyperloop het vervoersmiddel van de toekomst?
Zes jaar geleden startte Virgin met de ontwikkeling van de Hyperloop, nadat Elon Musk de technologie voor het eerst prees. Gisteren werd er dus een enorm sprong gemaakt. De Hyperloop kan nu echt mensen vervoeren. Of het echt een vervoersmiddel voor in de toekomst wordt, is nog maar de vraag. De realisatie van zo’n zweeftrein is enorm duur en er moet nog veel gedaan worden om de snelheid van 1000 kilometer per uur te behalen. Bovendien is het bij het in- en uitstappen van passagiers erg lastig om de gehele buis weer vacuüm te trekken. Wel is er veel interesse in de realisatie omdat de ‘trein’ geheel klimaatneutraal opereert. Kortom, er is veel werk aan de winkel. Wie weet reizen we over vijftig jaar wel allemaal in de supertrein.