Entertainment

Hoe duur is een Formule 1-auto?

kosten van een Formule 1 auto

Het F1-seizoen is in volle gang. Een seizoen met veel actie, spanning én hopelijk een kampioenschap van Max Verstappen. Zoals je waarschijnlijk wel weet gaat er enorm veel geld rond in deze autosport. Ook de wagens zijn abnormaal duur. Maar hoe duur is een Formule 1 auto nu eigenlijk? Wij zochten alle kosten van een Formule 1 auto uit.

Hoe duur is een Formule 1-auto?

Alle crashes en kapotte onderdelen tijdens een race kosten het team bakken met geld. Je hebt je vast wel eens afgevraagd hoe duur een Formule 1 auto is. Het repareren van grote schade aan de auto kan soms wel tot in de tonnen oplopen. In totaal liggen de kosten van een Formule 1 auto tussen de 10 en 12,5 miljoen euro. Natuurlijk verschillen de kosten per jaar en per team. Zo maakt Mercedes bijvoorbeeld veel meer kosten omdat ze een snellere, betere auto hebben, maar ook omdat ze zelf de motor produceren en omdat ze meer mensen in dienst hebben tijdens de productie.

De kosten van een Formule 1-auto

De kosten van een Formule 1 auto bestaan uit verschillende onderdelen die stuk voor stuk veel geld kosten. De motor is veruit de grootste kostenpost. Een motorfabrikant (Honda, Ferrari, Mercedes) moet al snel 10 miljoen euro neerleggen voor het ontwikkelen van een krachtige, betrouwbare en snelle motor. Tijdens een crash zijn vaak het bodywork en de voor- en achtervleugel de klos. Voor de penningmeester is het dan ook even slikken als een auto in de kreuken ligt. Een volledig bodywork kost namelijk zo’n 600.000 euro en de voor- en achtervleugel kosten bij elkaar een flinke 200.000 euro. Wanneer de voorvleugel vervangen moet worden tijdens een pitstop. Wordt er meer dan 100.000 euro binnen een paar seconden verwisseld. Je moet het maar kunnen.

De kosten lopen bizar hoog op in de Formule 1

De verdere kosten van een Formule 1 auto bestaan uit een versnellingsbak: 400.000 euro (die ook nog wel eens vervangen moet worden); Hydraulische systemen: 200.000 euro (die vaak zat uitvallen tijdens een race); een hele dure benzinetank van 100.000 euro; een stuur(tje) van maar liefst 50.000 euro en een setje banden (waar je maar een paar rondjes mee kan rijden) kost al snel 2000 euro.
View post on Instagram
 
Waanzinnige bedragen die natuurlijk altijd nog kunnen oplopen. Nu je weet hoe duur een Formule 1-auto is, snap je waarschijnlijk nóg beter waarom de teambazen furieus zijn als een coureur de auto in een muur parkeert. Zullen die kosten alleen nog maar oplopen met de nieuwe auto van volgend seizoen?