Cars & Bikes

Hier moet je opletten bij het importeren van een auto

waar opletten auto importeren

Ben je op zoek naar een andere auto, dan kom je er snel genoeg achter dat de aanschaf van een nieuwe auto niet tot de mogelijkheden behoort. Een goed alternatief kan dan de aankoop van een jonge occasion zijn, maar ook het zelf importeren van een auto komt steeds vaker voor. Wil je die weg bewandelen, zorg er dan voor dat je goed geïnformeerd bent. Met de volgende aandachtspunten in het achterhoofd kun je zelfs slimmer zijn dan menig autobedrijf. Hier moet je opletten bij het importeren van een auto.

Je volgende auto importeren kun je zelf

Op de vraag of het zelf importeren van je volgende auto voordelig is, kunnen we met een duidelijk ja beantwoorden. Daar zit echter wel een ‘maar’ aan vast. Dat voordeel kan zich makkelijk laten vertalen naar een lagere totaalprijs als je dat vergelijkt met het kopen van een identieke wagen bij de lokale autodealer. De voorwaarde is wel dat je de moeite neemt om goed te zoeken, geduld hebt en de bereidheid hebt om je te verdiepen in de materie.

Duitse wagens zijn populair als occasion

Dat de markt voor jonge occasions groeit, is al langer bekend. De laatste jaren is er echter ook een andere trend: zelf de auto importeren uit Duitsland. Vooral onder particulieren zijn Duitse auto’s bijzonder populair. Dat is overigens goed te verklaren. In veel gevallen liggen de prijzen voor occasions bij onze oosterburen beduidend lager en zijn de meeste wagens een stuk luxer uitgevoerd. Als je daarnaast weet dat de markt voor tweedehands auto’s in Duitsland een stuk groter is, dan is het logisch om te beredeneren dat je veel meer keus hebt.

Dit komt kijken bij het importeren van een auto

Heb je eindelijk jouw droomauto gevonden, dan begint pas het echte werk. Je kunt die mooie wagen uit Duitsland niet zomaar naar Nederland gaan halen. Zo zul je de rest-bpm moeten betalen met terugwerkende kracht. Het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van veel factoren zoals de leeftijd van de wagen, de co2-uitstoot en de specs van de auto. Dan ben je er nog niet, over de aanschafwaarde van de wagen betaal je namelijk btw. Koop je jouw wagen in Duitsland, dan zul je engelengeduld moeten hebben om die btw terug te vragen. Ondertussen houdt de Nederlandse fiscus ook zijn hand op en moet je dus doodleuk betalen. Ben je ondernemer, dan wordt het er door die wirwar aan regels er niet leuker op.

Hulp inschakelen

Naast de logische onderdelen in het hele importproces, krijg je ongetwijfeld ook te maken met andere zaken. Denk bijvoorbeeld aan de importkeuring en het aanvragen van een tijdelijk kenteken. Ook het transport van de wagen zul je moeten regelen. Wil je al die rompslomp niet hebben, dan kan het verleidelijk zijn om dit soort zaken over te laten aan een gespecialiseerd bedrijf. Veel van dergelijke importbedrijven kunnen je volledig ontzorgen. Het grote voordeel is dat bijna alles voor jou wordt geregeld, al naar gelang je wensen. Uiteraard zit daar een prijskaartje aan vast. In veel gevallen bieden dergelijke bedrijven verschillende pakketten aan, zodat je enigszins invloed hebt op de prijs voor zo’n service. Over het algemeen geldt de regel: hoe meer je zelf doet, des te minder betaal je.

Zelf doen = opletten

Als je opziet tegen de kosten van het inschakelen van een importbedrijf, dan is het aan te raden om alles helemaal zelf te doen. Zelf een auto importeren is absoluut de moeite waard. Het totale bedrag wat je in dat geval kwijt bent inclusief de aanschaf van de wagen is vaak een stuk lager dan het aanschaffen van diezelfde wagen bij de dealer. Geduld is echter je belangrijkste troef. Ga dus niet af op elke waanzinnige aanbieding, maar wees kritisch. Loop de hele wagen na en koop bij voorkeur je volgende wagen bij een officiële dealer of vakgarage. Je hebt dan garantie op de wagen, bovendien is het risico dat er met de kilometerstand is gerommeld minimaal.
Bron: AD