Denk je aan de USA, dan denk je al snel aan Harley-Davidson. Het iconische Amerikaanse motormerk dat al generaties lang menig jongensdroom is geweest en voor genoeg nog steeds is.
Toch beseft het merk dat het mee moet met de tijd. Denk hierbij aan veranderingen die misschien niet elke purist aanstaan, maar het merk zeker naar een hoger niveau tillen. Een van de ‘new school’ modellen, de FXDR, hadden wij een weekje onder onze kont.
Het Softail frame
Aan de basis van veel van de nieuwe modellen staat het in 2018 geïntroduceerde softail frame. Het frame dat volledig nieuw ontworpen werd had drie belangrijke pijlers: betere handling, meer comfort en gewichtsreductie.
Zo is het frame een stuk stijver en ligt de achtervering gelijk in lijn met de backbone van het frame. Dit zorgt ervoor dat er minder “buigende” stress op het frame staat.
De FXDR
Met de FXDR slaat Harley-Davidson een veel modernere richting in dan dat wij van ze gewend zijn.
De power cruiser heeft van sommige hoeken wat futuristische design elementen die we niet eerder bij Harley-Davidson zagen. Denk hierbij aan het puntige achterspatbord, de uitlaat en de ‘cat eye’ achtige verticale koplamp.
Dit neemt niet weg dat de FXDR menig Harley-Davidson fan zal terug doen denken aan vorige legendes als de Night- en V-Rod. Om maar twee ultieme testosteronmodellen op te noemen die uit de productie zijn gehaald.
Het blok
Als kloppend hart van de FXDR 114′ die wij reden zit het Milwaukee-eight 114 blok. Een blok dat meer koppel produceert dan vrijwel alle productie motoren, 160 Nm om precies te zijn.
Aan inhoud ook geen tekort, menig motorrijder zal schrikken wanneer je antwoordt geeft op de vraag “hoeveel CC is dat?” 1868. Ja, achttienhonderdachtenzestig. Benieuwd naar de PK’s? Daar praat Harley Davison niet over.
Comfort & rijgedrag
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Je koopt de FXDR niet om lange dagen op de motor te zitten of om dagelijks flink wat snelweg kilometers te maken.
Met de zithouding van een drag bike zit je aardig naar voren met benen en armen. Daarbij zit je kont flink naar achter, het liefst tegen de rand van het zitje. Dit laatste zorgt er wel voor dat je met snoeiharde acceleraties prima op je plek blijft zitten.
Dat is dan ook iets waar de FXDR als geen ander floreert. Zowel bij het weg racen als comfortabel wegrijden is de zee aan koppel heerlijk.
Als we kijken naar het bochtenwerk, dan rijdt de FXDR prima. Zeker als je mee laat tellen dat de FXDR 289 kg weegt, erg lang is en een mega dikke slof achter heeft van 240 mm. De FXDR geeft veel vertrouwen en voelt snel eigen.
Uitstraling
Als er iets is waar de FXDR een tien voor krijgt, dan is het wel zijn uitstraling. Het is een aandachtstrekker die veel complimentjes naar zijn hoofd gegooid krijgt. Mensen op straat vinden hem gewoon gaaf en voelen dan ook snel de behoefte om even een praatje te komen maken.
Conclusie
Met de FXDR heeft Harley-Davidson wat ons betreft een erg stoere testosteronfiets op de wereld gebracht. Om zo over de weg te gaan moet je wel iets inleveren qua comfort, maar hè daar moet je wat voor over hebben!
De zee aan koppel zorgt ervoor dat je zowel kneiterhard elk stoplicht sprintje kan winnen, maar komt ook heerlijk tot zijn recht wanneer je lekker relax door de versnellingen heen schakelt. Een te hoge versnelling en te laag in de toeren? Dat is een ervaring die de FXDR rijder niet vaak zal meemaken.
En trouwens, houd Harley-Davidson in de gaten. Want in de komende jaren gaat dit merk nog flinke stappen maken. Denk hierbij aan een adventure bike, maar ook een naked!