De nieuwe FIA helmstandaard doorstaat luchtbuks en 250 km/u-projectielen

Daar is ‘ie dan! De FIA heeft de nieuwe helmstandaard onthuld die verplicht is voor het Formule 1 seizoen van 2019! De nieuwste norm is goed voor een verbeterde veiligheid, omdat het geavanceerde ballistische bescherming en verhoogde energieabsorptie omvat. Over smaak valt te twisten, maar veiligheid boven alles zullen we maar zeggen!
Het niveau van de huidige top-end helmen is naar een hoger niveau getild doordat de bovenkant van de vizieropening van de helm met 10 mm is versmalt. De schaalconstructie maakt gebruik van geavanceerde composietmaterialen om weerstand te bieden tegen verbrijzeling en penetratie. De FIA werkte samen met helmfabrikanten Stilo, Bell Racing, Schuberth en Arai!
De nieuwe FIA 8860-2018-standaard
Onder de nieuwe FIA 8860-2018-standaard moeten alle helmen heel wat tests doorstaan, zoals je ziet gaat het om een aardig lijstje:
- Standaard impact: helm impact op 9.5m / s. Piekvertraging op het hoofd van de bestuurder mag de 275G niet overschrijden.
- Lage snelheidsimpact: helmeffect bij 6 m / s. De piekvertraging mag de 200G niet overschrijden met een maximumgemiddelde van 180 g.
- Lage laterale impact: impact van de helm op 8,5 m / s. Piekvertraging mag niet groter zijn dan 275G.
- Geavanceerde ballistische bescherming: een 225 g metalen projectiel afgevuurd met 250 km / u. De piekvertraging mag de 275G niet overschrijden.
- Crush: een gewicht van 10kg valt 5,1 meter op de helm. Laterale en longitudinale tests. De overgebrachte kracht mag niet groter zijn dan 10 kN.
- Shell-penetratie: een botslichaam van 4 kg op de helm gevallen met 7,7 m / s.
- Vizierpenetratie: Luchtgeweer vuurt 1,2 g kogeltje op het vizier. Kogel mag de helm niet binnendringen.
- Viziercoating: zendertest om ervoor te zorgen dat de kleur en het zicht niet significant worden veranderd of vervormd.
- Retentiesysteem: roltest en dynamische test om de sterkte van de kinriem en de bevestigingen te verzekeren.
- Kinbescherming lineaire impact: impacttest met volledige vorm van het hoofd bij 5.5m / s. De piekvertraging mag de 275G niet overschrijden.
- Bescherming van de kinbeschermer: Hamer raakt de kinbescherming en meet het vermogen om het hoofd van de impact te ontzien.
- FHR mechanische sterkte: test om te zorgen voor hoge sterkte van bevestigingspunten voor frontale hoofdsteunen.
- Projectie en oppervlaktewrijving: Test om de uniformiteit van het helmoppervlak te waarborgen en wrijving tot een minimum te beperken. Shell-oppervlak ook onderworpen aan BARCOL-hardheidstest voor weerstand tegen penetratie.
- Ontvlambaarheid: helm blootgesteld aan 790 ° vlam; het moet zelf doven zodra de vlam is verwijderd.