Entertainment

‘Hawk Tuah’-meid Hailey Welch strijkt een flink geldbedrag op na virale video

hawk tuah

Haliey Welch, beter bekend als de Hawk Tuah Girl, heeft de afgelopen weken een razendsnelle opmars gemaakt in de online wereld. Haar toevallige straatinterview in Nashville met YouTubers Tim en Dee TV resulteerde in een viraal fenomeen, en Haliey heeft geen moment onbenut gelaten om haar nieuwverworven bekendheid niet te benutten.

Hawk Tuah

Voor degenen die zich afvragen waar de naam ‘Hawk Tuah‘ vandaan komt: tijdens het interview werd Haliey gevraagd naar een slaapkamerbeweging die mannen gek maakt. Met een grote glimlach en zonder enige terughoudendheid demonstreerde ze haar techniek met geluidseffecten en al: “Je moet ze die ‘hawk tuah‘ geven en op dat ding spugen!” En zo werd de ‘Hawk Tuah meid’ geboren.

Sinds de video op 11 juni werd gedeeld, heeft het miljoenen views verzameld en is Hailey een ware internetster geworden. Sociale media speurders vonden haar al snel online en begonnen te speculeren over haar achtergrond. Ondanks geruchten over haar baanstatus, heeft Hailey haar focus gelegd op slimme en zakelijke beslissingen.

View post on Twitter

Van viral naar business

Wat doe je als je viraal gaat met een unieke catchphrase? Juist, je lanceert een merchandise-lijn. Haliey werkt nu samen met het familiebedrijf Fathead Threads om haar eigen lijn hoeden te verkopen met de tekst ‘Hawk Tuah ’24’ (refererend dat ze voor de gein president zou willen worden). Deze hoeden zijn verkrijgbaar voor € 29,89 per stuk, of je kunt een gesigneerde versie kopen voor € 45,69.

Volgens Jason Poteete, de eigenaar van Fathead Threads, zijn de hoeden een groot succes. Hij schat dat ze tot nu toe iets meer dan 2.000 hoeden hebben verkocht, wat neerkomt op een geschatte opbrengst van € 59.329. “Onze grootste bestellingen zijn meestal 100 hoeden, misschien 150-250 shirts. Dit is ver buiten het normale voor ons,” zei hij. “Dit is een kleine familiezaak. We zetten momenteel alles op alles.”

Meer dan een grap

Poteete, die Haliey al jaren kent, zag het potentieel van haar virale roem en nam contact met haar op na het zien van de video. Hij wilde ervoor zorgen dat Haliey ook financieel zou profiteren van haar nieuwverworven bekendheid. In een interview met Rolling Stone vertelde hij: “Ze heeft nog geen cent gezien van de eerste virale video. Niemand vroeg toestemming voor iets. Ik wilde gewoon dat ze ook iets zou verdienen aan deze hele situatie.

Haliey heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen om de zin ‘Hawk Tuah‘ te registreren. Interessant genoeg vroeg ze Poteete om haar gezicht niet op de merchandise te zetten, ondanks haar plotse bekendheid.

Het lijkt erop dat de wereld Haliey Welch nu kent als de ‘Hawk Tuah Girl‘. Of ze nu volledig omarmt wat haar is overkomen of niet, één ding is zeker: Haliey weet hoe ze haar 15 minuten roem moet maximaliseren.