Bij het horen van de naam Harley Davidson denk je uiteraard aan grote motoren met een flink aantal decibellen en ruige bestuurders. De kans dat je de link legt met golfkarretjes is minimaal en toch is het legendarische bedrijf ooit zo begonnen. Dat was in 1963 en sindsdien is er heel veel veranderd.
Harley Davidson golfkarretjes
Harley-Davidson begon in 1963 met de productie van golfkarretjes toen een zekere William “Willie G” Davidson bij het bedrijf in dienst kwam. Ze begonnen met de productie van driewielige modellen en breidden het assortiment vervolgens uit tot de bekende modellen met vier wielen. Echt lang duurde het niet, in 1969 verkocht Harley-Davidson het bedrijf aan American Machine and Foundry Company (AMF). Slimme jongens daar, ze kozen er namelijk voor om de naam te behouden. Dat duurde tot 1982 toen het bedrijf werd verkocht aan Columbia Par Car. Ook al worden er dus geen golfkarren meer geproduceerd onder de naam van Harley-Davidson, het blijven bijzondere modellen. Elk model heeft namelijk bijzondere specificaties, afhankelijk van het bouwjaar.
Vanaf 1963
Vanaf het jaar 1963, toen Harley-Davidson begon met het maken van golfkarretjes, tot het in 1982 werd verkocht door AMF aan Columbia Par Car, liepen de wagentjes op gas. Stel je er overigens niet al teveel van voor: het waren voornamelijk modellen met een tweecilindermotor. Niet bijster interessant dus, zeker niet als je beseft dat het ging om een inhoud van slechts 245 cc. Voor de techneuten onder ons is het wellicht leuk om te weten dat de zuiger een diameter had van 2,739 inch. Echt een topsnelheid zou je er dus niet mee bereiken.
Specificaties van 1982 tot heden
Nadat AMF de Harley-Davidson lijn van golfkarretjes in 1982 verkocht aan Columbia Par Car, veranderden de specificaties van de motor enigszins. Het was nog steeds een tweecilindermotor met een inhoud van 245 kubieke centimeter, maar de specificaties van de zuigers veranderden. De standaard zuigerdiameter was nu 2,739 inch en de zuigerpassing in de cilinder was 0,004 tot 0,005 inch. De brandstofspecificaties van beide typen zijn vrijwel identiek, alleen op wat kleine verschillen na bij de nieuwe modellen. Deze nieuwe generatie golfwagens maken gebruik van een hoogwaardige, gecertificeerde tweetakt-golfkar-olie genaamd TCW-3. De Columbia golfwagens die zijn vervaardigd na 1984 gebruiken een olie-injectiesysteem.
Geschiedenis van een legendarisch merk
De geschiedenis van het legendarische merk omhelst dus veel meer dan enkel de motoren die we vandaag de dag nog kennen. De golfwagens produceren ze niet meer, maar destijds maakten ze net zoveel indruk met hun kwaliteit als ze nu doen met de motoren. Voor de liefhebbers vormen de golfkarretjes nog altijd een gewild verzamelobject. Best logisch, als je met een Harley Davidson over de golfbaan kan scheuren.