Het is nooit leuk als een van je geliefden het loodje legt. Harley Davidson maakte vrijwillig een einde aan de zogeheten Dyna. Dit is alweer twee jaar geleden. Het was een dikke motor met een cilinderinhoud van meer dan anderhalve liter. Het tunerbedrijf NCT heeft daarom besloten om de iconische Dyna van Harley Davidson een waardig afscheid geven met de ‘Eleanor’.
Afscheid epische Harley Davidson
In Oostenrijk bevindt zich het tunerbedrijf met de naam NCT. Dit staat voor National Custom Tech motorcycles. Dit is een bedrijf dat zowel oude als nieuwe motoren een flinke upgrade geven op het gebied van looks en performance. Ze hebben een passie voor grote, maar vooral brute motoren zoals een Harley. Toen werd aangekondigd dat de Harley Davidson afscheid nam van de Dyna, waren wij wel een beetje geschrokken. Gelukkig zag het bedrijf juist het positieve van de situatie in, aangezien de tweedehandse markt voor een Dyna alleen maar zou stijgen. Ze besloten daarom dat zo’n prachtige motor een waardig afscheid verdient. Ze noemen hem daarom niet voor niets de Harley Davidson ‘Eleanor.’ Eleanor staat voor positiviteit en dat is ze goed gelukt om uit te laten stralen.
Eleanor
Net als het afscheid van de Dyna, vond de productie van dit model plaats in 2017. Om wat specifieker te zijn is de motor gebaseerd op een FXD Dyna Super Glide uit 2009. De basics van de motor hadden ze niet aangeraakt. Dat was ook niet nodig met een cilinderinhoud van 1.584cc. Wel hebben ze de brandstoftank zelf gemaakt, aangezien ie de motor alleen nog maar beter doet ogen. De vorken van de motor zijn vervangen door Showa USD-vorken en is nu ook voorzien van Öhlins schokdempers, wat ons echter nog steeds choqueert is de Akrapovič-uitlaat. Gelukkig valt al dit geweld makkelijk te stoppen met Brembo remmen. Om het af te sluiten heeft de Eleanor Michelin Power Super Moto banden en komt het geleverd met een brons met zwarte verflaag. En oja, een mooi blauw-leren zitstuk is ook aanwezig.