Van sommige games kun je niet genoeg krijgen. Veelzijdigheid is dan ook een absolute vereiste om succes te hebben voor een gameproducent. Dat is dan ook de reden dat games als Grand Theft Auto, Driver en Red Dead Redemption mateloos populair zijn. Voor een nieuwkomer is het dus een hele opgave om net zo succesvol te worden als de huidige generatie games. Toch is een nieuwkomer die de ballen heeft op GTA naar de kroon te steken: ‘Everywhere’.
Leslie Benzies: De man achter GTA
Verantwoordelijk voor het verwachte succes van Everywhere is niemand minder dan Leslie Benzies. Hij was ooit hoofdontwikkelaar voor GTA-V en is de voormalige president van Rockstar North , een dochteronderneming van Rockstar Games . Hij was de hoofdontwikkelaar van de Grand Theft Auto- serie en nam de verantwoordelijkheid op zich van Grand Theft Auto III tot Grand Theft Auto V (inclusief Grand Theft Auto Online). Duidelijk iemand die zijn sporen heeft verdiend in de game-industrie.
Inmiddels werkt Benzies niet meer voor Rockstar en was hij vanaf april 2016 tot februari 2019 in een rechtszaak met moederbedrijf, Take-Two Interactive verwikkeld, over onbetaalde royalty’s. Van een gouden handdruk of een gezellige afscheidsborrel zal dus geen sprake zijn geweest.
Open wereld game
Nu de rechtszaken achter de rug zijn kan Benzies zich weer volledig toeleggen op hetgeen hij het liefste doet: vette games ontwikkelen. Onder het motto dat zijn eigen succes de beste manier van wraak nemen is, komt Benzies nu met Everywhere. Het is zeker geen directe aanval op Rockstar Games en GTA. Everywere wordt volgens Benzies een open-wereldgame, maar anders dan Grand Theft Auto. Het spel zal veel bekende elementen bevatten en zou in vergelijking met andere games stukken minder restrictief zijn.
Een eigen verhaal maken in Everywhere
De kracht van Everywhere ligt in de mogelijkheid voor gamers om eigen verhaallijnen te bedenken.
“Als we dit op de juiste manier doen, kunnen we gamers een kans geven om hun eigen fantasieën te beleven, en niet op een manier zoals andere games dan doen. Een gamer heeft bij Everywhere veel meer vrijheid waardoor het een stuk interessanter zal zijn.”
Veel details zijn nog niet vrijgegeven. Zo is het nog een raadsel waar het spel zich afspeelt, de locatie en of er wel of geen auto’s in voorkomen. Ook een definitieve releasedatum is nog niet bekend. Dat laatste is een beetje vreemd omdat de ontwikkeling van Everywhere al in 2017 is begonnen. Destijds was het de verwachting dat de eerste versie al in 2018 uit zo komen. Het kan dus nog wel even duren en mogelijk ziet GTA6 zelfs nog eerder het levenslicht. De tijd zal het uitwijzen, maar het belooft veel goeds.