Een Brits stel dat ooit de droom had hun eigen website te beginnen heeft Google 2 miljard pond (2,4 miljard euro) laten betalen na een enorme rechtszakenoorlog. Hoewel het stel niet hun droom heeft kunnen waarmaken heeft in ieder geval Google 2 miljard pond naar het stel moeten overmaken.
Vergelijkingswebsite Foundem
Het begon allemaal in de zomer van 2006, een Brits stel lanceerde hun eigen website genaamd Foundem, de website moest de eerste prijsvergelijkingswebsite worden. Het koppel was zo overtuigd van hun idee dat ze beide ontslag hadden genomen bij hun goed betaalde banen. Dit bleek achteraf een minder goed idee gezien Google er een stokje voorstak.
Foundem werd getroffen door een zoekstraf van Google, ingegeven door een van de automatische spamfilters van de zoekmachine. Dit zorgde ervoor dat de website ver omlaag werd geduwd in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten zoals prijsvergelijking en vergelijkend winkelen. Dit betekende dat de website van het stel, die een vergoeding in rekening bracht wanneer klanten via hun productvermeldingen naar andere websites klikten, nauwelijks geld verdiende. “We hielden onze pagina’s en hun ranking in de gaten, en toen zagen we ze bijna meteen kelderen,” vertelde Adam.
Geen website, maar wel 2 miljard van Google
Hoewel de lancering van Foundem niet volgens plan verliep, leidde het uiteindelijk wel tot iets anders, een 15-jarige juridische strijd die in 2017 eindigde in een toenmalig recordboete van 2,4 miljard euro voor Google, dat schuldig werd bevonden aan misbruik van marktdominantie.
Google vocht zeven jaar lang tegen dat vonnis, dat dus in juni 2017 werd uitgesproken, maar in september van dit jaar verwierp het Europese Hof van Justitie hun beroep.
Foundem blijkt niet de enige site die ooit door Google op een achterstand is gezet, sinds de techgigant in 2017 schuldig werd bevonden en een boete kreeg, zijn er zo’n 20 aanklachten bijgekomen, van onder andere Kelkoo, Trivago en Yelp. De zaak wordt gezien als een belangrijk moment in de technologiewereld en toont een achilleshiel bij de meest dominante technologiebedrijven zoals Google, Apple en Microsoft.