Cars & Bikes

Goede voornemens voor “de sportieve rijder” in het verkeer


Aan het begin van ieder nieuw jaar probeert iedereen zich altijd te richten op een onveranderd lijstje goede voornemens. Maar hoe zit het eigenlijk met onze ‘bad habits’ in het verkeer? Iedere bestuurder heeft wel eens, bewust of onbewust, een actie ondernomen die irritaties opwekt bij andere weggebruikers of zelfs vervelend uitpakt. Om die reden hebben wij een aantal goede voornemens op een rijtje gezet – speciaal voor jou en jouw auto. Lukt het je om je een heel jaar lang aan deze goede voornemens te houden, beloon jezelf dan door je huidige wagen eens goed onder handen te nemen of trakteer jezelf op een nieuwe auto.

1. Geen telefoon achter het stuur

We leven in 2017, maar de meeste mensen navigeren nog steeds alsof ze aan de begindagen staan van deze ontwikkeling. De ene hand aan het stuur en de ander om de telefoon geklemd. We gebruiken onze telefoon massaal voor Google Maps, berichtjes en andere onzin. Om in ieder geval één van die problemen uit de weg te gaan, kan je begin 2018 een navigatie aanschaffen. Dit hoeft helemaal niet kostbaar te zijn, wanneer je deze bijvoorbeeld op Marktplaats aanschaft. Het is niet voor niets dat appongeluk, het woord van het jaar is. Word je in 2018 met je mobiele telefoon achter het stuur gesnapt, dan betaal je een boete van 230 euro. Waarvan er in afgelopen jaar meer dan 26.000 zijn uitgedeeld.

2. Stoppen met bumperkleven

Dat niemand er wat mee opschiet wanneer jij jouw auto op de achterbank van je voorligger parkeert, dat moge duidelijk zijn. Agressief rijden staat in Nederland daarom ook op de tweede plaats als het aankomt op ergernissen in het verkeer. Je schiet er niets mee op en als het een beetje tegenzit hou je daar in 2018 nog een prent van 280 euro aan over ook! Zorg voor de ultieme doorstroming en rijd gewoon lekker op tempo. Doe het iets rustiger aan wanneer er hoogbejaarde weggebruikers voor je niet veel harder durven.

3. Goed voor mijn auto zorgen

Hoewel een auto slechts een gebruiksobject is, vindt ook ‘hij’ het fijn om de aandacht te krijgen die ‘ie nodig heeft. Daarnaast dient je auto als een soort visitekaartje. Je kunt je voorstellen dat je met 1-0 achterstaat wanneer je jouw date ophaalt met een loshangende bumper. Naar nieuwe klanten toe gaan met een kapotte uitlaat, zodat ze je al horen komen vanaf het moment dat je thuis vertrekt – ook geen goed idee. Door ervoor te zorgen dat jij je auto goed onderhoudt, voorkom je niet alleen zulke problemen, maar gaat je auto ook nog eens veel langer mee. Wanneer bepaalde auto-onderdelen aan vervanging toe zijn, schaf deze dan aan op Marktplaats en vervang ze zelf.
[internal_link post=65111]

4. Niet langer onnodig links rijden

Laten we met de meest voorkomende gebeurtenis aftrappen. Onnodig links rijden is.. tja, onnodig. Er gaan dagelijks talloze mensen de snelweg op en blijven vanaf moment één aan de linkerkant. Laten we vanaf 2018 met z’n allen rechts rijden en enkel wanneer we onze gemotoriseerde koets even op z’n staart trappen de linkerbaan op gaan. Als we de deze baan behandelen als het speciale plekje dat het is, dan wordt links rijden vanzelf weer spannend en speciaal – in plaats van irritant.

5. Groener rijden

Wordt het niet eens tijd om naast die benzine slurpende wagen met V8 motor, een zuinige of elektrische auto aan te schaffen. Want hoewel je gek bent op die brute wagen van je, zullen we vandaag de dag ook een beetje rekening moeten houden met het milieu. Bovendien accelereren hybride en elektrische auto’s verbazingwekkend snel en daar zijn we allemaal gek op!

6. Sociaal inparkeren

Parkeren is nog steeds een zware opgave voor velen van ons. De mensen met de kleinste autootjes pretenderen vaak de meeste ruimte nodig te hebben. Onze mond valt bijna op de grond van verbazing wanneer we zien dat een Fiat 500 praktisch twee parkeerplaatsen nodig heeft. Of je nu te kampen hebt met matige rij-skills of asociaal gedrag van een ander, dit puntje verdient wel wat meer aandacht. Let bij het inparkeren zelf ook even op hoe jij hem weg zet.