Cars & Bikes

Giel de Winter trakteert zichzelf op allereerste Audi ABT RSQ8-S van Nederland

RSQ8-S giel de winter

Giel de Winter heeft alvast een leuk cadeautje voor zichzelf gehaald. De medeoprichter van StukTV viert dit jaar het tienjarig bestaan van het YouTube-platform. Toeval of niet: Giel de Winter is sinds kort de trotse eigenaar van de eerste Audi ABT RSQ8-S van Nederland.

Upgrade voor een pittig prijskaartje

Het is een upgrade waar je niet direct veel van lijkt terug te zien voor het pittige prijs van bijna 43 duizend euro. En toch mag je van het tuning-merk ABT verwachten dat wat eraan gedaan is wel degelijk telt en zich onderscheidt. Dit is wat Giel de Winter bij zijn Audi ABT RSQ8-S krijgt.

ABT upgrade maakt de ‘S’ van de RSQ8-S net iets sportiever

Je zal met deze upgrade niet gelijk ontelbare aantallen meer hoofden doen keren zodra je voorbij scheurt – want op cosmetisch vlak is de metamorfose niet heel groot. Het zit in de details, maar ook wel kenmerkende details dus.
Zo is de onderkant aangepakt met nieuwe side-skirts in een laag carbon gloss – het materiaal is ook op de achtervleugel terug te vinden. Wat direct ook opvalt met de ABT-upgrade: de uitlaat is nog steeds tweedelig, maar bestaat uit vier uitlaten in plaats van twee. De diameter van 102 millimeter per elk is logischerwijs een lekkere upgrade op vlak van performance, maar ook vooral geluid.
https://www.instagram.com/p/CbmrtQLtZSs

Details en minder zichtbare, maar toch belangrijke aanpassingen voor de RSQ8-S van Giel de Winter

Dat ABT trots is op deze add-on aan het basismodel van de krachtige SUV, dat blijkt wel uit de aanwezigheid van de vele logo’s die in het interieur verwerkt zijn. Het ABT-logo is terug te vinden op onder meer: de vloermatten, het stuur, de versnellingspook (ook met carbon gloss opgeleukt), evenals de entreelichten aan de onderkant.
Nee, de meest tellende verschillen voor de ‘S’ in het sportieve van de RSQ8-S zie je (of hoor je) niet direct: de Audi is voorzien van een verstelbare sportvering. Combineer dit met de bijgeleverde ABT- High Performance HR23-banden en je hebt een cruciale combinatie te pakken die de wegligging bevordert.
Rechtvaardigt deze ABT-upgrade van Giel de Winter de flinke kosten bovenop de prijs van deze Audi-SUV? Of zou je dat geld liever aan andere tuning besteden?