Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: 2020 KTM 1290 SuperDuke R

KTM 1290 SuperDuke R

Wanneer een motor vanuit de fabriek de naam ‘The beast‘ meekrijgt, weet je dat je te maken hebt met een serieuze tweewieler. De 2020 KTM 1290 SuperDuke R lijkt als missie mee te hebben gekregen de grenzen van een naked-bike op te zoeken, al dan niet te verleggen. Wij kregen, naast de Ducati Streetfighter V4 S,  de nieuwe SuperDuke mee om te ontdekken wat hij allemaal in huis heeft.

KTM 1290 SuperDuke R: een briesende stier

Iets met The Beast als naam legt de lat der verwachtingen hoog. Bij het zien van de motor valt de naam meteen op zijn plek. Daar waar je een briesende stier normaliter met een grote boog vermijdt, heeft deze machine een  aantrekkingskracht waar je niet omheen kunt.
De KTM 1290 SuperDuke R is breed en indrukwekkend agressief. Geen detail wordt aan het zicht ontnomen door kappen, alles is open zoals een echte naked-bike betaamt. Los van de opvallende kleurstelling zijn er meer details die in het oog springen. Zo zien we een nieuwe koplamp met ram-air luchtinlaat in het midden en een korte kont uit één composiet deel. Daarnaast geven de ‘vleugels’ naast de tank (bedoeld voor neerwaartse kracht op je voorwiel) de bike nog wat extra agressie mee.
Een stier op scherp, met de horizon als rode vlag
Is het geheel dan nog wel gestroomlijnd, horen we je denken. Ja. We hebben het niet over een luie stalstier, maar over een gevaarlijk beest met kracht en snelheid in de poten. Hij schrikt af en trekt aan. Een stier op scherp, met de horizon als rode vlag.

De naked bike met 180 pk

Om te beginnen heeft de tweecilinder een 1301 cc-motorblok dat goed is voor 180 pk en 144 Nm koppel bij 6500 tpm. Ten opzichte van zijn voorganger heeft hij een verbeterd ABS-systeem met Supermoto-stand en een betere traction control dankzij de bewaking van de 6-assige sensor. Dit in combinatie met de Brembo Stylema-remmen, maakt dat niets meer onmogelijk lijkt. Verder zorgen de volledig instelbare vering en de quickshifter voor een vergroting van je rijcomfort.
Als we kijken naar de specificaties van de KTM 1290 SuperDuke R dan wordt het doel van KTM duidelijk: minder ongecontroleerde bewegingen aan de voorkant, meer grip aan de achterkant.  Wat ons betreft is dat doel behaald. Dankzij het verlaagde drooggewicht (nu nog 189 kg), het stijvere rijwielgedeelte, de nieuwe swingarm en de nieuwe vering voor én achter geeft de bike je al het vertrouwen dat je nodig hebt het maximale er uit te halen.
De KTM 1290 SuperDuke R is voorzien van een extra LCD-scherm dat je bedient aan de linkerkant van het stuur. Zo schakel je makkelijk tussen de verschillende rijmodi (Regen, Straat of Sport) en heb je in één oogopslag het overzicht van alles wat je weten wil.

Jij rijdt, de KTM is de baas

Bij het starten van de motor wordt meteen duidelijk: jij mag dan wel de bestuurder zijn, The Beast blijft de baas. Onder in de toeren is de KTM SuperDuke R niet heel gepolijst. Alles laat blijken dat hij meer wil, en in zijn 2 rij je dan ook al snel harder dan je van plan was. De wheelie control is het enige wat de bike ervan weerhoudt zich voortdurend op het achterwiel te trekken. Vanaf de 6000 toeren lijkt het alsof je een overeenstemming bereikt en valt alles op zijn plek.
Dankzij de comfortabele zithouding en de verbluffende acceleratie in elke versnelling is het een feest om de KTM te rijden. De grip was al goed bij de vorige editie, maar de verbeterde combinatie van elektronische beheersing en het gloednieuwe rijwielgedeelte (+ de nieuwe bridgestone-banden) geeft een nieuw level van grip-zekerheid.

Prijs

De KTM 1290 SuperDuke R kost 21.100 euro. Pittig bedrag, al helemaal als je hoort dat dat de prijs is voor de basisuitvoering. Voor de softwarematige upgrades als (instelbare) rijmodi, MSR (motor slip regulation), quickshifter, wheelie control en launch control zul je nog extra moeten bijleggen.
Of het de bike waard is? Wat ons betreft wel. Je moet er natuurlijk van houden, het agressieve uiterlijk. Maar KTM is er met de 1290 SuperDuke R in geslaagd een ongelooflijk krachtige naked-bike op de markt te brengen die weliswaar niet geheel te temmen is, maar je wel voldoende zekerheid geeft om er mee op avontuur te gaan. Waar andere motoren soms moeten zoeken hoe een imago kan worden vormgegeven is dat hier niet nodig. The Beast ís de identiteit van deze motor.