Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de BMW R 1250 GS Adventure

BMW R 1250 GS

Ben je op zoek naar avontuur op de motor? Dan kom je natuurlijk bij de BMW R 1250 GS Adventure uit. Iets minder dan een jaar geleden mochten we de BMW R 1250 GS uitvoerig testen, deze keer kregen we de gelegenheid om het verschil te merken tussen de normale R 1250 GS en de Adventure. De GS is al tien jaar op rij de best verkochte motor in Nederland, wat maakt deze motorfiets zo speciaal?

Comfortabel

Omdat we de BMW R 1250 GS al getest hebben zullen we in dit artikel meer de focus leggen op het verschil met de Adventure. Het comfort van de R 1250 GS (Adventure) is moeilijk te evenaren. De zithouding van de motorfiets is fantastisch, je zit comfortabel en je hebt door de hoge houding alle overzicht. Ook na een hele dag door Friesland toeren hadden we nagenoeg geen last van ons lichaam. Het westen langs de kust van Friesland is overigs een mooie route om eens op de motor gereden te hebben.
Verder is de windbescherming top en met de quickshifter trek je moeiteloos op in de hogere versnellingen. Bij de lagere versnellingen kost het soms wat meer werk maar ons hoor je niet klagen. Ook wanneer je meer bagage mee wilt nemen zijn beide varianten van de GS uit te bouwen met een groot scala aan koffers.

2-cilinder Boxermotor

Voor zowel de normale GS als de Adventure zijn de 2-cilinder boxermotoren identiek. Dat betekent een cilinderinhoud van 1254 cc, een vermogen van 100 kW (136 PK) en een koppel van 143 Nm. De variabele nokkenasregeling van de BMW ShiftCam zorgt voor een krachtigere koppelkromme over het hele toerentalbereik, voor meer controle in elke rijsituatie. Kortom, de boxermotor heeft genoeg power om je snel van je plaats te krijgen zowel op geasfalteerde wegen als off-road.

R 1250 GS vs R 1250 R Adventure

Beide modellen mochten we tegelijkertijd rijden, een mooie gelegenheid om ze met elkaar te vergelijken. Maar wat zijn nou de grootste verschillen?
Als je de R 1250 GS en de Adventure naast elkaar ziet vallen er direct een aantal zaken op. De normale GS is al robuust van zichzelf, de Adventure doet daar nog een schepje bovenop. Deze is breder, hoger, heeft onder andere een grotere tank, extra lampen en valbeugels. Die 4 cm hoogteverschil merk je ook direct als je vanaf de normale GS op de Adventure stapt. Je tenen wijzen net iets verder naar beneden als je erop zit en ook de bredere tank valt direct op.
De R 1250 GS Adventure heeft een tankinhoud van 30 liter tegenover de 20 liter van de R 1250 GS, toch net die meer kilometers die het verschil kunnen maken tijdens de Enduro. De Adventure heeft met een rijklaargewicht van 268 kg, 19 kg meer dan de normale GS.
De BMW R 1250 GS is over het algemeen al een mooie motorfiets om dagelijks op te rijden, maar als je toch iets meer wilt kies dan voor de Adventure. Deze oogt toch nét wat krachtiger en heeft net als de normale GS tal van pakketten, opties en accessoires om de motorfiets helemaal te individualiseren. De BMW R 1250 GS is beschikbaar vanaf €20.000,- en de BMW R 1250 GS Adventure vanaf €21.700,-.