Cars & Bikes

Gewoonvoorhem test: de BMW M340i xDrive is een topper in het middensegment


De eerste kennismaking met de BMW 3 serie is precies 1 jaar geleden, op het Autosalon van Brussel. Waar we toen de BMW 3 serie op de beurs moesten bewonderen konden we er nu zelf mee op pad. De variant die we meekregen? De meest potente van dit moment, de BMW M340i xDrive.

BMW M340i

Voor de kenner verklapt de naam al een hoop. Aangezien we nog moeten wachten op de ‘ekte’ M3, is dit op het moment de snelste BMW 3 serie die je kunt krijgen. Sterker nog, de huidige BMW M340i xDrive is rapper dan de vorige BMW M3. Dit is grotendeels te danken aan de optionele vierwielaandrijving (xDrive) waar het vorige model het nog met achterwiel aandrijving moest doen.

Grote verandering

Het overstappen richting vierwielaandrijving is niet de enige grote verandering die de BMW M340i xDrive met zich meebrengt. Het ontbreken van een optie voor manueel schakelen zal sommige kopers teleurstellen. Toch is het percentage van handbakken tegenwoordig zo laag dat het simpelweg niet meer interessant is om aan te bieden.
Het design heeft daarbij een goede beurt gehad waarbij sportiviteit centraal lijkt te staan. Hierbij springt het ontwerp van de kont met mooi gevormde achterlichten en geïntegreerde dubbele uitlaat er voor ons het meest uit. De cerium grey accenten op de spiegelkappen en in de diffuser verklappen verder dat het om de BMW M340i gaat. Het enige waar wij niet aan kunnen wennen? Die grill, op de beurs hebben we varianten gezien waarbij niet voor deze grill gekozen was maar.. nee, van deze zijn wij echt geen fan!
Het interieur is verder van alle gemakken voorzien die we van BMW gewend zijn. Het fel rode interieur, “Finorat/Schwarz” in de optielijst, steekt heerlijk af tegen de terughoudend lak-kleur van het exterieur. Een erg goede keuze als je het aan ons vraagt.

Een echte rijdersauto

Met 50:50 gewichtsverdeling en een carrosserie dat 25% stijver is dan het vorig model is het wel duidelijk dat dit goede ingrediënten zijn voor een scherpe stuur auto. Voeg hier de prestaties aan toe van de 2998 cc zes in lijn die 377 pk & 500 Nm produceert en een fijne achttraps automaat en je hebt een heerlijk recept. Een recept dat je in 4,4 seconden van 0 naar 100 brengt met een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.
De xDrive haalt hierbij de ‘fun’ niet weg. Je merkt bij het sportievere rijden dat de BMW M340i xDrive nog altijd veel vermogen, zeker in de sportievere rij-modi, naar de achterwielen stuurt. Dit is mede te danken aan het M Sportdifferentieel waar we niks anders dan lof over lezen en zelf ook ervaren. Samen met het M Sportonderstel is de auto dan ook fantastisch in balans en zorgt ervoor dat je wel erg rap je kilometers kunt maken. Zin in een driftje op z’n tijd? Ook dat is geen probleem.

Conclusie

De BMW M340i xDrive heeft ons erg verrast! En dat is vooral te danken aan het leuke rijden. De BMW M340i xDrive is top uitgebalanceerd en maakt het makkelijk om erg precies door bochten heen te gaan en geeft daarbij erg veel vertrouwen als het op grip aankomt.
Daarbij is de 3 liter zes in lijn een fantastisch blok dat goed presteert bij zowel comfortabel als sportief rijden. Wel mist het enige beleving, alhoewel dat ook weer de rust bij het comfortabele rijden bezorgt.
Al met al is de uitvoering die wij reden met prijskaartje van 101.700,- euro wel aan de dure kant, let wel, deze was full option. De M340i heeft een vanaf prijs van 78.000,- euro. Als de BMW M340i iets bij ons los heeft gemaakt is het wel het verlangen en nieuwsgierigheid naar de nieuwe M3 en M4.