Motorrijden is rijkdom, en rijden op de nieuwste innovaties van de grote motormerken is al helemaal een feest. Deze keer hadden we de luxe om twee BMW-modellen even goed onder de loep te nemen: De BMW S 1000 XR en zijn lichtere broertje, de BMW F 900 XR. Het doel van BMW: comfortabel toeren voorzien van een extra shot aan sportiviteit. Ons doel? De twee bikes eens goed onder de loep nemen tijdens wat asfalt vreten.
Comfortabel toeren met een sportieve look
Comfortabel gecombineerd met sportiviteit. Dat is waar BWM bij beide modellen voor is gegaan. We kennen allemaal de GS-lijn, de koningsklasse der toermotoren waarbij het zitcomfort groter is dan van de gemiddelde sofa. Met de BMW S 1000 XR en de F 900 XR probeert BMW iets nieuws: comfort behouden, maar dan met een extra dosis sportiviteit. Wij mochten ondervinden of dat ze is gelukt.
De BMW S 1000 XR
We beginnen met de krachtigste van de twee, de BMW S 1000 XR. Deze bike is goed voor 160 pk en 112 Nm: niet mis. Bekijken we de motor van een afstandje dan zien we duidelijk de BMW-genen in de stijl en afwerking. Eenmaal opgestapt is het eerste dat opvalt het comfort dat BMW met de S 1000 XR uiterst goed heeft weten te behouden. Goede zithouding, lekker hoog maar zonder het robuuste blok tussen de benen zoals we dat van de GS kennen. Comfort kan worden afgevinkt, wat ons betreft. Dan is het tijd om kilometers te gaan maken.
Het blok is een viercilinder dat even de tijd nodig heeft om de chemie te vinden. Niet dat er iets mis is en saai zullen we het niet noemen, maar laag in de toeren mist de spark die voor een grijns op je gezicht zorgt. Iets wat je wel verwacht bij een motor van 160 pk en dit kaliber. Gelukkig is het al snel goed, als we eenmaal on the road zijn en het blok wat beter leren kennen. In het midden (vanaf 5.000 opm) neemt de pit van de bike het over en trekken de mondhoeken gestaag richting die baldadige grimas. Bovenin is de BMW S 1000 XR helemaal een beest.
Voel je de agressie? Nee. Rijden op de BMW S 1000 XR heeft niet dat rauwe gevoel als bijvoorbeeld de KTM Superduke 1290 R, maar dat is ook niet het doel. Deze motor is met zijn wendbaarheid en power perfect voor een lange rit, bochten pakken door de bergen, maar overtuigt je ook van zijn meerwaarde in stedelijke gebieden. Het is duidelijk: de missie om comfort en sportiviteit te combineren is gelukt.
De BMW F900XR
Ook het ‘jongere broertje van’ is ontwikkeld vanuit de wens twee type motorplezier met elkaar te combineren. Zo explosief als de BMW S 1000 XR is de F 900 XR niet, met zijn 105 pk en 92 Nm. Om verdere vergelijking met de BMW S 1000 XR even achterwege te laten zeggen we het maar meteen: de F 900 XR is een stuk minder ‘motor’ dan de S 1000. Kick je op kracht, dan zou die een betere keuze zijn. Wat betreft uiterlijk is het ook bij de F 900 duidelijk dat het om een XR gaat. Het sportieve kuipwerk en de LED-koplampen zijn niet te missen. Ook hier is er aan comfort geen gebrek.
Dat de S 1000 XR krachtiger is wil niet zeggen dat er met de F 900 Xr geen plezier te beleven is. Integendeel. Het blok van de F 900 XR voorziet je van een goede dosis koppel, zowel in het lage, medium als in het hoge toerengebied. De bike ligt soepel in de bochten, is wendbaar maar laat je ook qua snelheid niet in de steek. Het gemak waarmee er gereden wordt maakt het plezier van een beetje sportiviteit in het spel gooien extra leuk. Wat ons betreft is hij net zo allround als de , maar mist het net dat beetje extra power dat we in de S 1000 wel terugvinden.
Onze eindconclusie
Wat betreft explosiviteit van de twee blokken is het gezien het enorme verschil in kracht geen wedstrijd meer. De BMW S1000XR is beduidend sterker dan de F900XR. Kijken we daarentegen naar wendbaarheid, dan wordt het ineens een leukere pot. Want hoe zeer de S 1000 XR ook pronkt met zijn soepele bochtenwerk, zijn jongere broertje lijkt hier nauwelijks tot niet in achter te blijven.
Al met al zeggen we chapeau voor BMW, voor de goede balans die is gevonden tussen comfort en sportiviteit. Zouden we moeten kiezen, dan zou de keuze wel absoluut naar de S 1000 XR gaan, de échte krachtpatser van de twee. Kost dan wel meteen wat meer. Voor de BMW S 1000 XR kun je rekenen op een vanafprijs van €20.550. De F 900 XR gaat vanaf een soepeler prijsje van €13.450. Hier is uiterlijk nog van alles aan uit te breiden, check daarvoor de website van BMW.