Meer dan vier jaar geleden zijn we begonnen met het testen van auto’s. Een van de eerste modellen waarin we reden was de Ford Focus ST, een knalgeel exemplaar. Nu de ST -3 gelanceerd is moesten we deze natuurlijk zo snel mogelijk rijden.
Sportieve uitstraling
Als we kijken naar het uiterlijk van de nieuwe Focus ST ten opzichte van het vorige model, dan heeft Ford Performance flinke stappen gemaakt. De lijnen zien er veel strakker uit waardoor de auto een ‘elegantere’ uitstraling heeft gekregen. Aan de voorzijde zien we een grille in Carbon Black met de kenmerkende rode ST-badge. In combinatie met de LED koplampen krijg je een mooie moderne neus.
Maar vooral de achterzijde is wat ons betreft flink verbeterd. De LED achterlichten staan horizontaal en zijn iets naar beneden gehaald, hierdoor heeft de achterzijde een sportievere uitstraling gekregen. De twee uitlaten, achterspoiler en sportieve diffuser maken het plaatje compleet.
Als we inzoomen op de wielen dan zien we 19 inch lichtmetalen velgen ST-design met 235/35 banden met rode remklauwen. De ST heeft de sportieve ST wielophanging.
Als je de bestuurdersportier opent zie je meteen de Recaro sportstoelen met Miko Dinamica/Ebony leder. Hele mooie stoelen die je goed op je plaats houden in de bocht. Eenmaal achter het stuur gekropen heb je echt overzicht op wat de Focus ST je allemaal te bieden heeft op het gebied van interieur.
Genoeg opties met onder andere een lederen stuurwiel in ST design, SYNC 3 infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen. De extra optie om het geluid op te krikken met B&O audio is zeker een aanrader. De ST is naar wens te personaliseren met talloze opties.
De Focus ST sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u
Onder de motorkap van de hatchback ligt een 2.3 EcoBoost turbobenzinemotor die goed is voor 280 pk en 420 Nm koppel. De ST-3 is 30 pk sterker dan de vorige generatie Focus ST.
De nieuwe Focus ST evenaart de legendarische Focus RS op de sprint
De nieuwe Focus ST heeft een snellere tussenacceleratie dan de vorige generatie Focus RS. Als je dat hoort dan wil je toch meteen achter het stuur kruipen om dat te testen. Zo gezegd, zo gedaan!
De Focus ST sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u en dat allemaal met voorwielaandrijving, heerlijk! Net als voorgaande modellen is de ST-3 erg goed met sturen. De voorwielen pakken alle grip in de bocht en dankzij het elektronisch sperdifferentieel dat tractie en stabiliteit optimaliseert kan je al heel vroeg op het gas.
Wat we ook meteen opmerkten was het geluid, in de sportstand klinkt hij goed rauw. Maar ook de automatische tussengasfunctie tijdens terugschakelen is een mooie toevoeging aan de rijervaring. De Focus ST heeft vier rijmodi. Slippery, Normal, Sport en Circuit. Elke modus heeft z’n eigen instellingen. Zodra je Sport aanzet zie je de toeren omhoog knallen en begint de motor direct te trekken. Ook wordt het geluid van de uitlaat luider en de demping stugger.
Naast dat de ST sportief is, heeft de auto ook gewoon de praktische voordelen van een hatchback. Zo is er genoeg ruimte voor de passagiers op de achterbank en genoeg laadruimte in de achterbak voor een klein gezin. Wil je het sportieve karakter van de ST en daarnaast nog zeeën van ruimte? Kies dan voor de Ford Focus ST Wagon, met de achterstoelen neergeklapt kan 1.620 liter aan bagage vervoerd worden. Met de stoelen omhoog 575 liter.
De nieuwe Focus ST is beschikbaar vanaf € 50.780.