Anno 2021 houdt de echte man van vooral mooie zaken: een mooie vrouw, een mooi horloge en uiteraard mooie en snelle wagens. Dat wil niet zeggen dat het altijd nieuw hoeft te zijn, soms is iets wat gedateerd is juist extra mooi. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de Ferrari Testarossa. Die is zo mooi dat de gemiddelde autoliefhebber automatisch herinnering wil ophalen aan alles wat met de jaren ’80 te maken heeft.
Ferrari Testarossa
Tijden veranderen echter. Terwijl de Ferrari Testarossa in de jaren ’80 als extreem snel werd beschouwd dankzij de toen indrukwekkende 390 pk, is dat anno 2021 wel anders. Juist dat laatste is voor het Zwitserse bedrijf Officine Fioravanti de reden om de klassieke Testarossa een echte upgrade te geven. Gelukkig is die upgrade beperkt gebleven tot de specs en ziet de geliefde Ferrari er nog net zo uit als tijdens de hoogtijdagen van de Ferrari Testarossa.
Compleet vernieuwde Ferrari
De resultaten zijn in ieder geval indrukwekkend te noemen. Natuurlijk valt een ding direct op: de wielen. Zo zijn de wielen nu voorzien van 17 en 18 spaken in plaats van vijf. De reden daarvoor is dat men nu wel moderne Brembo-remmen kan plaatsen. Deze zijn aan het koetswerk bevestigd via een ophanging met elektronisch gestuurde Öhlins-dempers, zes-weg verstelbare stabilisatorstangen, verstelbaar ABS en een tractiecontrolesysteem dat voor een Ferrari-coureur uit de jaren ’80 op pure tovenarij zou hebben geleken.
Gelukkig geen EV
Het goede nieuws is dat de echte fans zich geen zorgen hoeven te maken; de Ferrari Testarossa is namelijk geen EV. Daarstaat wel tegenover dat de upgrade niks meer te maken heeft met de legendarische wagen van destijds. Dus geen 12-cilindermotor, maar wel een sterker blok, een nieuw inlaat- en uitlaatsysteem en ook het toerental is lekker opgekrikt van 6800 naar 9000.
Net zo snel als een F40
Mocht het bovenstaande al interessant klinken, let dan even op. Het vermogen is namelijk opgeschroefd van 390 pk naar 500 pk, en het koppel stijgt ook lekker hard mee van 96 Nm tot 443 Nm. Alles bij elkaar zorgt dit voor een topsnelheid van 460 km/u. Dit was eerst namelijk slechts 323 km/u.
Echt leuk wordt het pas als je kritisch kijkt naar het onderstel van de Ferrari Testarossa. Prachtig gestikt leer, een prachtige set bagagekoffers en schakelaars die de uitlaat, dempers en het tractiecontrolesysteem regelen.Ook leuk: een autotelefoon in de stijl van de jaren ’80, maar wel uitgevoerd met een bluetooth-connectie.
Prijs onbekend
Het enige probleem is de beperkte informatie vanuit Officine Fioravanti. Zo weten we niet wat de vierwieler mag gaan kosten of hoeveel exemplaren er gebouwd zullen worden. Kortom, wat echt belangrij is blijft gissen. Ook de connectie van de tuner met ontwerper Leonardo Fioravanti os onduidelijk. Feit is wel dat er voldoende inspiratie is voor vervolg opdrachten.
De volgende kandidaat?
Zo kunnen we ons voorstellen dat we nog eens verrast gaan worden met een upgrade van de Ferrari 308 GTB/S, bijvoorbeeld door inspiratie te ontlenen aan de 288 GTO, of een 348 die nog beter rijdt dan de 355 die hem verving. Een andere optie zou natuurlijk het onder handen nemen zijn van de legendarische Ferrari Mondial. Kortom, er zijn nog genoeg mogelijkheden om het autorijden net iets spannender te maken.