Skoda komt met de ruimste SUV in zijn klasse, in Maart 2017 zal deze in de showroom staan maar wij mochten alvast kennis maken met Skoda Kodiaq. Skoda staat al langer bekend om de ruime en degelijke modellen tegen aantrekkelijke prijzen. Nu komt Skoda met een eerste SUV van het merk, de rode lijn in de auto vertaalt zich naar functioneel en praktisch.
De Kodiaq heeft een robuust uiterlijk gekregen. Er is wat voor te zeggen dat bepaalde lijnen lijken op andere auto’s maar het staat wel geheel in lijn met de andere Skoda modellen. De Kodiaq wordt geleverd met drie benzine (125 tot 180 pk) en twee dieselmotoren (150 en 190 pk). Daarnaast is er optioneel voor de kleinere motoren een 4×4 systeem en een DSG wat standaard is voor de grootste 2 liter TSI en TDI uitvoering.
De nieuwe 7 traps DSG is eveneens speciaal ontworpen voor de grote trekkracht van beide motoren. De Kodiaq is 4,7 meter lang en dat is slechts 40mm langer dan de Octavia terwijl de inhoud van de bagage ruimte oploopt tot 2065 liter en voorwerpen tot 2,80 meter kan vervoeren vanwege de volledig neerklapbare passagiersstoel. Het trekgewicht zal in de sterkste diesel uitkomen op 2,5 ton mocht je nog niet voldoende in de auto kwijt kunnen. Nieuw van Skoda is Trailer Assist, d.m.v. het pookje voor de spiegelverstelling stuur je bij het achteruitrijden als het ware de aanhanger. Dus geen beschamende rituelen meer als de sleurhut weer eens ingeparkeerd moet worden!
De kodiaqKis rijk uitgerust met handige snufjes, Skoda noemt deze “Simply Clever Features” waarvan er meer dan 30 zijn. Bijvoorbeeld een paraplu opgeborgen in de voorportieren, deurrand bescherming bij het openen, ruitenkrabber in de tankklep en de meest opmerkelijke is dat het stemgeluid tussen de voorstoelen en de achterstoelen worden versterkt naar elkaar zodat communiceren makkelijker is tijdens het rijden. Op de optielijst kan je een derde zit rij aanvinken, de twee plaatsen op de achterste rij (2+3+2 indeling) zijn niet ruim maar de tweede zitrij kan 18 cm worden verschoven waardoor je meer ruimte achterin kan creëren.
Het rijden is comfortabel, alles zit alles goed in elkaar met kwalitatieve materialen. Vooruit, alleen het stuk plastic wat boven het handschoenenkastje zit viel ons tegen. Het lijkt op hout, maar is hard plastic. Wat daarentegen een ontzettend positieve ervaring is, is de bediening van het infotainment systeem. Omdat er is gekozen voor een glazen touchscreen krijgt het een tablet ervaring en dat werkt ontzettend fijn. Verder is het een fijn reisgenoot, voorzien in alles wat je kan wensen en helemaal naar smaak in te stellen qua rijbeleving. Wat ons betreft is de Skoda Kodiaq op weg om een succesnummer te worden, wil je op hoogte gehouden worden? Kijk dan hier