‘De Blits’, dat is iets wat je zeker maakt in de Ford Mustang GT, helemaal in deze kleurstelling. Het is dan ook jammer dat Nederland zich niet gekwalificeerd had voor het WK voetbal, dan hadden we helemaal in het plaatje gepast terwijl we door de Duitse Eifel eens goed gas aan het geven waren.
Veranderingen
In eerste oogopslag lijkt er niet erg veel verandert te zijn aan het paradepaardje van de Ford familie, toch heeft Ford een hoop updates doorgevoerd om de Mustang weer een stukje beter te maken. Zo is er qua uiterlijk het een en ander verandert aan het bodywork: de neus is aggresiever gemaakt met een langer motorkap-profiel, er zijn ventilatieroosters toegevoegd en de frontsplitter is vergroot waardoor de neerwaartse druk bij hogere snelheden wordt vergroot en de auto stabieler op de weg blijft.
De achterzijde heeft ook een update gekregen qua bumper en diffuse. Ook is de 5.0 liter v8 nu onmiskenbaar door het toevoegen van 2 uitlaatpijpen ten opzichte van het oude model (4 totaal nu) die ook nog eens een stuk beter klinken!
Precies die atmosferische 5.0 liter V8 heeft ook wat extra Peekaa`tjes meegekregen, waardoor het totaalaantal van 421 pk is opgeschroeft naar 450 pk en 529 nm koppel.
In het interieur is hier en daar ook gekozen voor wat zachtere materialen, waar bij het vorige model veel meer plastic aanwezig was. Tja, het interieur komt niet in de buurt bij de premium Duitse merken qua afwerking en design. Al moeten we hierbij ook niet vergeten dat in de US deze musclecar maar 40.000 dollar kost… daar heb je in Nederland nog geen kale BMW 3 serie voor.
Lekker simpel
De filosofie van Ford lijkt bij deze auto vooral lekker logisch maar simpel te zijn. Iets wat goed past bij deze rauwe achterwiel-aangedreven, handgeschakelde krachtpatser. Er is weinig poespas en de zaken die je kan aanpassen zijn lekker rechttoe, rechtaan. Los van het infotainment systeem met een 12″ scherm en je airco zijn er nog een aantal switches naast de startknop waarmee je de auto kan aanpassen naar jouw humeur.
Eén hiervan is “mode” waarbij je kunt kiezen uit Normaal, Sport, Circuit, Sneeuw/Nat, Dragstrip en My Mode. Met deze verschillende modi kun je de rijeigenschappen van de auto bepalen van zowel het onderstel, de stuureigenschappen en ESP, maar ook het geluid.
Heb je de Active Exhaust with Quiet Start optie gekocht? Dan kan je zelf bepalen hoe luid die Mustang van je brullen mag, en oja, wil jij de buren niet elke ochtend wakker maken? Dan kun je de Quiet Start selecteren (ook mogelijk in te stellen tussen bepaalde tijden) om zo stil mogelijk op te starten.
Hot or not op de autobahn en in de Eiffel?
Wij waren blij verrast door de belevenis in dit oranje monster. Oké het is niet de snelste of meest verfijnde, maar daarmee nog geen saaie auto! Cruisen gaat zelfs heerlijk ontspannen op de pruttelende V8 en lage toeren. Het roffeltje verkies je regelmatig boven de radio. Wanneer je hem boven de 4000 toeren trapt, komt het vermogen goed tot uiting en brult hij er verder op los.
Op de Autobahn is ‘ie los van de brullende V8 eigenlijk een prima grand tourer die je in de vijfde versnelling zonder veel moeite de begrenzer op 260 intrapt. In de bochtige weggetjes van de Eiffel hadden wij ook een lach op ons gezicht. De wat stuggere demping heeft de Mustang samen met magnetic ride een stuk sportiever gemaakt. Ja, je ervaart soms de stugheid in het frame, maar je een bocht pakt kun je er, mede door het sper op de achteras, heerlijk het gas opentrekken.
Dat Nederland niet Mustang-vriendelijk is weten we ondertussen wel. Waar de Mustang GT in de US zo`n 40.000 dollar kost kun je hier door alle belastingen en BPM rekening houden met een vanaf prijs (van de V8) van zo`n 111.000,- euro. Erg jammer, anders zouden er zeker weten veel meer van deze spierbundels rondrijden!