Cars & Bikes

Gereden: Jaguar XF Sportbrake 2.2D


We kregen van Jaguar de gelegenheid om de XF Sportbrake te testen. Toevallig zouden we die week ook naar de MotoGP gaan in Le Mans. Dat betekende heel veel kilometers (1400!) om de Jaguar te leren kennen en een leuke combinatie gezien de geschiedenis van Jaguar met Le Mans.

Kort daarover; in 1951 behaalde Jaguar zijn eerste overwinning bij de 24 uur van Le Mans. Deze prestatie zorgde er ook gelijk voor dat er een definitieve doorbrak ontstond voor het Britse automerk. De daarop volgende jaren zette de dominantie van Jaguar zich voort met als toppunt in 1957. In dat jaar wist Jaguar maar liefst 5 van de top 6 plekken te bemachtigen, allemaal D-Types.

Met de geschiedenis in ons achterhoofd gingen we enthousiast richting Jaguar, eenmaal aangekomen op locatie zagen we verschillende XF’s staan. Ons oog viel meteen op een witte XF Sportbrake met Black Pack. Dit pakket houdt onder andere in dat de accenten van chroom een glanzende zwarte kleur hebben gekregen en dat ziet er echt goed uit! Denk hierbij aan een zwarte grill en zwarte sierlijsten. De XF met Black Pack is dan ook gericht op het ‘jongere en sportieve’ publiek.

We kregen helaas niet de XF met Black Pack mee, maar een XF in een licht bruine kleur en chromen accenten, wat meer gericht is op het oudere publiek. Als dat nog niet genoeg was, we kregen ook de mildste versie mee, de 2.2D met 163pk. Helaas, je kan niet altijd alles hebben, wellicht hadden we toch onze baarden eraf moeten scheren om er wat jonger uit te zien. Alhoewel deze variant toch een stuk beter voor de portemonnee geweest is ;).

Als we kijken naar de concurrenten van de XF-sportbrake kom je toch al snel uit bij de BMW 5-serie, Audi A6 en de Mercedes E-Klasse. In vergelijking met deze merken merk je toch dat Jaguar meer status met zich meebrengt want laten we eerlijk zijn, een statig merk, dat is het zeker.

“Op naar Le Mans!”

We zijn de auto in gestapt richting Le Mans, een lange, maar geen vermoeiende reis! En dat was mede aan de XF te danken, een ideale auto voor lange afstanden. De auto zit gewoon goed, geen houten reet na een paar uur achter het stuur. Ondanks de relatief milde motor die in deze uitvoering lag is het zeker geen storende factor. De auto levert genoeg power om lekker te cruisen en wanneer je naar het verbruik kijkt denk je hier al helemaal niet meer over na.

Het interieur ziet er strak uit! De uitvoering die wij bij ons hadden had een donker interieur met grijs/aluminium accenten en (jah toch wel) houten details, uiteraard kun je dit naar eigen smaak indelen.. Verder was er meer dan genoeg ruimte in de auto, voor passagiers maar ook voor bagage en daarvoor koop je natuurlijk een station, voor ruimte!

Een leuk extraatje, de knop waarmee je de automaat bedient komt langzaam omhoog zodra je de auto gestart hebt, dat geeft toch een gevoel van luxe en is een leuke ‘gadget’. Maar inderdaad, de automaat bedien je met een draaiknop. Erg herkenbaar voor de Land Rover – en Jaguar rijders maar voor nieuwe bestuurders zal het toch even wennen zijn. Toch wend het erg snel en na het een tijdje te gebruiken is het gek genoeg nog best prettig.

Al met al is de XF-Sportbrake vooral een erg lange auto, wellicht oogt dit iets meer door het design maar klein is hij zeker niet. De chromen sierstrips en accenten accentueren de auto op de juiste plekken.

De topsnelheid van de Sportbrake 2.2D ligt zo rond de 200 en het duurt 10,9 seconden voor je de 100 op de teller bereikt, niet snel maar dat is natuurlijk ook niet de reden dat je deze auto koopt. Het verbruik ligt zo rond de 5,1 liter per 100 km (5,8 in de stad en 4,4 op de snelweg) is laag, erg laag als je het ons vraagt voor dit formaat auto. De wegligging is erg prettig, Jaguar heeft een goede balans gevonden tussen comfort en rijgedrag, verbaast waren wij toen de XF-Sportbrake zich nog prima door de bochten liet gooien!

Conclusie

We beoordelen de XF Sportbrake zoals wij hem gekregen hebben. De XF is niet de meest opvallende van de familie (denk aan XJ/F-Type) maar staat wel gewoon z’n mannetje. Een fijne stationwagen welke goed is om lekker in te cruisen. Sterker nog, qua rijgedrag is Jaguar met sprongen vooruit gegaan en doet zeker niet onder aan zijn Duitse concurrenten. Op papier is de auto niet snel, maar langzaam voelt hij zeker niet. De auto is scherp geprijsd, helemaal voor de “status” die Jaguar met zich mee draagt. Met de zuinige motor is het een onwijs zuinige auto voor dit formaat, wil je hem leasen dan valt deze auto in de categorie van 25% bijtelling.

+ Rijdt comfortabel
+ Vering is goed afgesteld en heeft daardoor een prima rijgedrag
+ Solide uitstraling
+ Prettige stoelen
+ Het interieur zag er strak en van deze tijd uit
+ Veel ruimte
+ Meer status dan de concurrenten en dat met een vanaf prijs van 55.000,-

– De kleur (kwestie van smaak en leeftijd)
– De velgen op de auto die wij meekregen waren ‘te’ normaal en klein
– Zwaardere motor zou de auto niet misstaan (3.0 v6)

Zouden wij de auto op deze manier bestellen? Nee, wij zijn nog te jong om in deze variant te rijden. Je merkt dat veel mannen “op leeftijd” toch even een blik werpen op deze auto bij tankstations en dergelijke. Toch hebben wij liever dat een leuke meid dan af en toe even haar hoofd omdraait.

Willen wij deze auto samen met een wat hippere kleur, het black-pakket en wat dikkere velgen? Hell YEAH!!! Hoef je niet op de centjes te letten? Dan adviseren wij wel een 3.0 V6 te nemen, dat verdient deze auto zeker en past beter bij de uitstraling van een Jaguar. Hoewel je je in de 2.2D met 163 pk zeker niet hoeft te schamen, goed voor de portemonnee en rijdt meer dan prettig

Wil je zelf eens kijken hoe jij de XF-Sportbrake zou samenstellen? Hier kun je hem samenstellen zoals jij dat wilt!