Een tijdje terug zijn we door Volkswagen uitgenodigd om kennis te maken met de nieuwe Golf R Variant. Toen we een paar highlights hoorde als 300pk, Malaga en Ascari circuit konden we uiteraard geen nee zeggen. Zogezegd zo gedaan, een kleine twee weken geleden zaten we in het zonnige Malaga en stond er een mooie Golf R Variant voor ons klaar.
Allereerst wat over de auto, met 300pk, 380nm koppel, vierwiel aandrijving en prestaties waar je u tegen zegt kan het al niet snel fout gaan. VW heeft met de nieuwe Golf R een heerlijke sportieve auto ontworpen die een mooie subtiele sportieve uitstraling heeft. Zelfs de 4 uitlaten, die als enige wat minder subtiel zijn, kan deze auto prima hebben ondanks dat het een Golf is. Daarnaast past het heerlijk pruttelende, sportieve geluid helemaal bij de looks. Dezelfde uitstraling hebben de buren prima doorgetrokken in de station variant zonder hier afbreuk aan te doen.
Tja, en dan word je losgelaten op de wegen van Malaga waar je op mooie bochtige wegen de auto kan uitproberen terwijl je je richting het Ascari circuit verplaatst. We kunnen niks anders zeggen dan top! Met de dynamic drive modes voel je de auto onder je kont veranderen, in comfort mode is het een comfortabele auto waar je prima langere stukken mee kan rijden. Zet je de auto in Race voel je alles op scherp staan. In deze mode smeekt de auto en het duiveltje op je schouder continu of je het gaspedaal wilt intrappen en heb je zin om je als ‘The Fast & the Furious’ door het verkeer te begeven.
“Accelerate!”
Eenmaal aangekomen op het Ascari circuit kregen we circuit training van de VW experience afdeling die ons haarfijn de perfecte racelijnen aanleerde. Toen de groep wat op niveau kwam kregen we bij elke exit uit de bocht met een Duits accent “and now Accelerate!” te horen, aangezien wij daar geen moeite mee hebben vloerde we het gaspedaal keer op keer weer. Met de 4 wiel aandrijving gekoppeld aan het XDS+ systeem, die de binnenste wielen in de bocht iets afremt om sneller door bochten te kunnen, konden wij al met een behoorlijke snelheid over het circuit knallen. Uiteraard moet je het sturen wel zelf doen, zo vlogen wat collega verslaggevers even een stukje door de grindbak.
Na het circuit helaas weer te moeten verlaten reden we op de terugweg in de nieuwe Golf GTD variant, minder schreeuwerig maar reedt ook prima met 184pk en ook 380nm koppel.
De Golf R Variant is een auto waar je bloed wat sneller van gaat stromen, dat is één ding wat zeker is. Iets wat in dit segment toch wat minder vaak tegenkomt. Gebruik je launch control, dan schiet je in 5,1 seconden naar de 100. Zonder launch control zal het niet heel veel schelen, de DSG automaat die wij reden is een fijne automaat die erg snel en soepel doorschakelt. Toch hebben ze er bij de Golf R Variant voor gezorgd dat deze, zeker in Race, een sportieve ervaring geeft bij schakelmomenten.
Heb jij €50.000,- klaarliggen en wil je een sportieve, zeer snelle auto die de vrouw misschien wel goedkeurt? Dan is deze auto een interessante optie. Van de auto`s die je in Nederland tegenkomt zullen er maar weinig je bij kunnen houden.
Is €50.000,- toch net een beetje teveel? De GTD is een prima tweede keus, misschien wel eerste als je naar het verbruik gaat kijken ;).