De alweer meer dan 40 jaar oude Ford Fiesta heeft dit jaar de Volkswagen Golf van de troon weten te stoten en is daarmee de best verkochte auto van Europa. Dat klinkt als hét perfecte moment om te kijken waarom de Ford Fiesta zo populair is.
We hebben de nieuwste generatie van de Ford Fiesta op de lege wegen rond Valladolid in het noordwesten van Spanje mogen testen. Nou oké helemaal leeg waren de wegen niet, we kwamen wel geteld 2 trekkers tegen tijdens onze tijd op de weg. Máár, het gaf ons meer dan genoeg ruimte en vrijheid om de nieuwe Fiesta eens grondig te testen.
De Fiesta is geavanceerder dan ooit en komt met onder andere Active Park Assist, Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition.
De nieuwste Ford Fiesta komt in verschillende varianten, namelijk de populaire Titanium en Trend, de sportieve ST-Line en voor het eerst nu ook als Vignale. We hebben onze focus gelegd op de ST-Line omdat de uitstraling van deze fel gekleurde wagens ons toch wel het meeste aansprak.
De Ford Fiesta ST-Line
De ST-Line is het model van Ford wat geïnspireerd is op de Performance-modellen en is voor rijders die zich aangetrokken voelen tot het sportieve imago van de 200 pk sterke Fiesta ST.
De ST-Line is beschikbaar in vele kleuren, voor ons stonden de kleuren Deep Impact Blue en Race Red. Twee behoorlijk opvallende kleuren wat de ST-Line’s al meteen deed onderscheiden van de rest.
Wat opvalt is natuurlijk het sportieve uiterlijk, daar gaat het om bij de ST-Line. De styling bestaat onder andere uit een zwarte grille, sportieve voor- en achter bumpers, sideskirts en unieke lichtmetalen velgen. Verder is de ST-Line aan de zijkant natuurlijk voorzien van de ST-Line patch.
How we make you feel
Er is in het interieur meer geïnvesteerd in hoogwaardige materialen en dat zie en voel je dan ook meteen, natuurlijk is het interieur naar wens aan te passen maar de de ST-Line beschikt in ieder geval over sportstoelen en lichtmetalen pedalen.
Ford heeft gekozen voor meer rust in de auto door veel knoppen van het infotainmentsysteem SYNC 3 te integreren in het 8″ HD-touchscreen. Met SYNC 3 kunnen bestuurders audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen. Ook is het mogelijk je smartphone aan te sluiten om bijvoorbeeld Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken. Het systeem werkt simpel en is fijn te gebruiken.
.
Een sportief onderstel afstemming
Wat we merkten ten opzichte van de andere Fiesta-modellen is dat het onderstel stugger is. Gelijk bij de eerste drempel merk je dat het onderstel van de auto ‘sportief’ is afgestemd. De Fiesta heeft een nieuwe wielophanging en Electronic Toque Control, dat wil zeggen dat je 10% meer grip hebt in de bochten en een 8 % korte remweg.
Natuurlijk geloven wij niet meteen alles wat geschreven staat dus zijn wij dat gaan testen in een paar scherpe Spaanse bochten. En ja, dat ging prima! De auto stuurt fijn in en houdt ook in de scherpere bochten goed grip.
Wat ook erg positief opviel was hoe stil de Fiesta is als je met hogere snelheden rijdt.
Bang en Olufsen PLAY-geluidssysteem zorgt voor perfect geluid!
Iets wat perfect samen gaat is natuurlijk rijden en muziek. En dat is wat Ford goed gedaan heeft, ze zijn namelijk een samenwerking aangegaan met HARMAN en zorgen hierdoor voor hoogwaardige audio in je Ford. De Fiesta is het eerste model van Ford met deze optie.
In de Fiesta zijn 10 speakers weggewerkt, inclusief subwoofer in de kofferbak en een centrale speaker op je dashboard voor de middelhoge tonen. Het totale vermogen is 675 watt.
1.0 Ecoboost 140 pk
Genoeg kracht voor een goede rijervaring, de auto trekt vlot op en je hoort de motor ook wanneer je gas geeft. Iets wat wel eens verdwijnt bij een auto in dit segment.
De Fiesta komt met de volgende motoren:
- 1.1-liter Ti-VCT met 70 en 85 pk
- 1.0-liter EcoBoost benzinemotor met 100, 125 en 140 pk, de 100 pk versie is ook als automaat verkrijgbaar
- 1.5-liter TDCi-motor met 85 pk en 120 pk
Voor iedereen een Fiesta!
Naast de vele modellen van de Ford Fiesta zijn er ook nog tal van kleuren te kiezen. Van Blue Wave en Bohai Bay Mint tot Shadow Black en Frozen White. Maar dat is niet alles, ook is het mogelijk om een ander kleur dak en buitenspiegels te kiezen.
Ford begint deze maand met het uitrollen van de Fiesta’s naar de dealers zodat een ieder de nieuwe auto kan bewonderen. Volgend jaar zullen de Fiesta Active en Fiesta ST volgen. Het benzinemodel is verkrijgbaar vanaf € 15.745,- en het dieselmodel vanaf € 18.495,-.
Meer informatie over de Ford Fiesta vind je op Ford.nl.