We kregen de kans om een paar dagen in de nieuwe Fiat 500X te rijden. We wilden wel eens weten of deze 500X mannelijker is dan de 500, want ja 9 van de 10 keer zit er toch echt een vrouw achter het stuur van een Fiat 500.
Wij kregen van Fiat de Cross Plus onder onze hoede, de dikste versie van de 500X. Deze versie heeft een 2.0 liter diesel met 140 pk onder de motorkap en een 9 traps automaat, heel fijn!
Eigenzinnig en stijlvol
Het Italiaanse merk Fiat dat bij velen wel bekend is door zijn kleine en vooral zuinige auto’s (500, Panda en Punto), vond dat het nu toch echt tijd werd voor een wat grotere Crossover. Hierbij begeeft Fiat zich onder meer op het terrein van de Nissan Juke, Renault Captur en de Mini Countryman. Fiat wilt een nieuwe doelgroep aanspreken, voornamelijk mensen die houden van stijl en tevens avontuurlijk in het leven staan.
Onze ervaring met de Fiat 500X
De nieuwe 500X is een leuke auto. De auto die wij mochten testen was uitgevoerd in een heel mooi bruin interieur en had bijna elke optie die je in een auto kunt verwachten. De 500X heeft zelfs een g-force meter die in sportstand naar voren te halen is! Ja, je hebt het goed gelezen; een G-force meter in een 500x.
Het weggedrag van de auto was gewoon goed. Soms wat stug op de veren, maar in de bochten is dat dan toch wel weer lekker. Ook de 9-traps automaat was iets wat ons gelijk op viel. Buiten het feit dat de auto behoorlijk snel door z`n versnellingen heengaat merk je bij lage tot gemiddelde snelheden dat deze bak heerlijk zuinig rijdt. Aan de andere kant leek dit voordeel weg te vallen zodra er op iets hogere snelheden gereden werd (130-140).
“Hoe grappig het er ook uitziet om een 500x offroad te zien gaan, de auto doet het prima”
Aangezien we de 4×4 cross plus bij ons hadden moesten wij de offroad modus ook even testen. Met de 9 traps automaat fungeert de 1ste versnelling als een soort van lage giering modus tijdens het offroaden. Hoe grappig het er ook uitziet om een 500x offroad te zien gaan, de auto doet het prima. Wel op relatief vlak terrein want de auto is niet gemaakt om hellingen te pakken, de clearance bij de bumpers is daar simpelweg niet voor ontworpen.
Conclusie
Met een vanaf prijs van 19.000,- euro is het een prima auto met aardig wat ruimte. Wil je volledig los gaan en de dikste variant rijden met alle opties en leuke velgjes? Dan zit je toch wel rond de 40.000,- euro wat toch wel serieus geld is voor een Fiat.
Voelde wij ons nu echt mannelijk in deze auto? Niet helemaal, alhoewel deze uitvoering toch aardig in de buurt komt. Waarschijnlijk was het toch de iets wat vrouwelijke kleur, misschien dat antracietgrijs of zwart toch beter bij ons past! Wel zien we onze vriendinnen liever in een stoere 500x rijden dan de kleinere 500, hier stappen we dan wel wat sneller bij in! En we zijn érg nieuwsgierig naar een Abarth versie!
Voor- & nadelen
+ Auto is wat stug, maar rijdt lekker door de bochten
+ Fijne auto voor in de stad
+ Mid-range blok rijdt erg prettig
+ Zuinig op lage snelheden door 9 traps automaat
+ Donkerbruin leder interieur oogt stoer
+ Ruim optie pakket
– Hogere snelheden (130 a 140 km/h) niet erg zuinig
– Zaken als het media systeem voelen niet premium aan
Wil je nog meer informatie over de Fiat 500X en specificaties? Kijk dan hier op de website van Fiat.