Wij kregen de kans om in Barcelona rond te rijden met de nieuwe gefacelifte Plug-in Hybride Mitsubishi Outlander PHEV. Je kent ‘m waarschijnlijk al wel, dé lease-auto die de laatste twee jaar een enorme run heeft gemaakt, gezien de gunstige bijtelling (0% bijtelling-categorie). Dat bleek ook wel aan het aantal verkooporders wat Mitsubishi in Nederland heeft gehad. Waar ze normaal 3500 auto’s per jaar verkochten, werden dat er in 10 weken tijd zo’n 10.000 stuks. Begrijpelijk dat toen veel auto-dealers in Nederland maar moeilijk de order-aanvragen konden!
Zakelijk, maar wel stoer
De Outlander, wie kent ‘m niet zou je bijna zeggen? Een bekende speler in het D-segment die de laatste jaren een flinke naam heeft gemaakt. De nieuwe gefacelifte variant is een stuk mooier geworden, hij is net wat stoerder afgewerkt en heeft daarnaast ook iets opvallends gekregen: ‘Dynamic Shield Design’. Dit is de nieuwe neus op de Outlander die voortaan ook bij Mitsubshi naam moet gaan maken. Naast dat heeft hij mooie strakke koplampen die perfect aansluiten op de grille, dagrijverlichting en achterlichten met led-techniek en two-tone 18 inch wielen. Ook heeft de nieuwe gefacelifte Outlander PHEV mooie afgewerkte rode achterlichten gekregen in plaats van die saaie karrige grijze lichten die er op de vorige Outlander wel op zaten!
De Outlander, wie kent ‘m niet zou je bijna zeggen? Een bekende speler in het D-segment die de laatste jaren een flinke naam heeft gemaakt. De nieuwe gefacelifte variant is een stuk mooier geworden, hij is net wat stoerder afgewerkt en heeft daarnaast ook iets opvallends gekregen: ‘Dynamic Shield Design’. Dit is de nieuwe neus op de Outlander die voortaan ook bij Mitsubshi naam moet gaan maken. Naast dat heeft hij mooie strakke koplampen die perfect aansluiten op de grille, dagrijverlichting en achterlichten met led-techniek en two-tone 18 inch wielen. Ook heeft de nieuwe gefacelifte Outlander PHEV mooie afgewerkte rode achterlichten gekregen in plaats van die saaie karrige grijze lichten die er op de vorige Outlander wel op zaten!
Het vernieuwde interieur
Het interieur is ook een stuk beter geworden. Bij de vorige Outlander was het materiaalgebruik in het interieur niet van een erg hoog niveau te noemen. Toch hebben de designers bij Mitsubishi dit probleem aangepakt. Een geheel nieuwe middenconsole die mooi overloopt op het dashboard, uitgevoerd met chromen accenten. Een heerlijk stille ruimte (ook tijdens het rijden) waar je echt lekker kan vertoeven. Ook is het navigatiesysteem een stuk beter te bedienen, dit door nieuwe knoppen en andere menustructuur. De stoelen daarentegen zijn wat een korte kant, maar zitten wel echt heerlijk, dit komt mede door de zij-ondersteuning. Ook heeft de Outlander nieuwe lederen bekleding, die zowel verkrijgbaar is in zwart of licht bruin.
Het interieur is ook een stuk beter geworden. Bij de vorige Outlander was het materiaalgebruik in het interieur niet van een erg hoog niveau te noemen. Toch hebben de designers bij Mitsubishi dit probleem aangepakt. Een geheel nieuwe middenconsole die mooi overloopt op het dashboard, uitgevoerd met chromen accenten. Een heerlijk stille ruimte (ook tijdens het rijden) waar je echt lekker kan vertoeven. Ook is het navigatiesysteem een stuk beter te bedienen, dit door nieuwe knoppen en andere menustructuur. De stoelen daarentegen zijn wat een korte kant, maar zitten wel echt heerlijk, dit komt mede door de zij-ondersteuning. Ook heeft de Outlander nieuwe lederen bekleding, die zowel verkrijgbaar is in zwart of licht bruin.
Comfort, en dat zeker voor de snelweg
Het comfort in de gefacelifte Outlander PHEV is ook onder de loep genomen. Dit hebben we ook wel gemerkt tijdens snelweg rijden in Barcelona. Je merkt gewoon pure stilte in de auto. Ditheeft de auto vooral te danken aan geluiddempende materialen die ervoor zorgen dat het motorgeluid, trillingen, bandengeluid en windgeruis flink afnemen. En het weggedrag? Ja, daar is ook veel aan veranderd. Wijzigingen aan de schokbrekers, de stabilisatorstang achter en tevens een nieuw subframe. Dit resulteert in scherper en beter stuurgedrag! Toch is de Outlander PHEV opmerkelijk minder fijn te rijden in de bochten. Mja, wat wil je.. 1835 kilo slingerend door de heuvels in Barcelona, dan zijn er genoeg andere auto’s die daar wel voor gemaakt zijn.
Het comfort in de gefacelifte Outlander PHEV is ook onder de loep genomen. Dit hebben we ook wel gemerkt tijdens snelweg rijden in Barcelona. Je merkt gewoon pure stilte in de auto. Ditheeft de auto vooral te danken aan geluiddempende materialen die ervoor zorgen dat het motorgeluid, trillingen, bandengeluid en windgeruis flink afnemen. En het weggedrag? Ja, daar is ook veel aan veranderd. Wijzigingen aan de schokbrekers, de stabilisatorstang achter en tevens een nieuw subframe. Dit resulteert in scherper en beter stuurgedrag! Toch is de Outlander PHEV opmerkelijk minder fijn te rijden in de bochten. Mja, wat wil je.. 1835 kilo slingerend door de heuvels in Barcelona, dan zijn er genoeg andere auto’s die daar wel voor gemaakt zijn.
Ook zijn er verschillende slimme ‘snufjes’ aan de auto toegevoegd die het rijden veiliger moeten maken, zoals Lane Departure Warning, een systeem dat waarschuwt als je onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. En ook het Ultrasonic Misacceleration Mitigation System, wat bedoeld is om botsingen te voorkomen vanuit onbewust teveel gas geven.
Aandrijflijn
Ook de engineers bij Mitsubishi hebben niet stilgezeten. Hierbij zijn bij Outlander PHEV diverse aanpassingen doorgevoerd aan de twee elektromotoren en de 2.0 liter benzinemotor. Het CO2-getal is terruggebracht van 44 gr/km naar 42 gr/km, het theoretisch brandstofverbruik in de gecombineerde cycles (NEDC, zoals dat heet) is met 0,1l/100km verlaagd tot 1,8 liter op de 100km. In de hybride modus zorgt dit gecombineerde brandstofverbruik voor een verlaging van 0,3l op de 100, wat resulteert in 5,5l op de 100km. Dit zorgt er dus voor dat Mitsubishi Outlander PHEV in de zakelijke markt nog steeds zijn aantrekkelijke fiscale bijtelling van 7 procent behoudt. Natuurlijk moet de auto dan wel in 2015 geregistreerd worden!
Ook de engineers bij Mitsubishi hebben niet stilgezeten. Hierbij zijn bij Outlander PHEV diverse aanpassingen doorgevoerd aan de twee elektromotoren en de 2.0 liter benzinemotor. Het CO2-getal is terruggebracht van 44 gr/km naar 42 gr/km, het theoretisch brandstofverbruik in de gecombineerde cycles (NEDC, zoals dat heet) is met 0,1l/100km verlaagd tot 1,8 liter op de 100km. In de hybride modus zorgt dit gecombineerde brandstofverbruik voor een verlaging van 0,3l op de 100, wat resulteert in 5,5l op de 100km. Dit zorgt er dus voor dat Mitsubishi Outlander PHEV in de zakelijke markt nog steeds zijn aantrekkelijke fiscale bijtelling van 7 procent behoudt. Natuurlijk moet de auto dan wel in 2015 geregistreerd worden!
Conclusie
Het is natuurlijk echt een auto voor het zakelijke verkeer, dat moge duidelijk zijn. Fijn om mee te rijden en op de snelweg het best in zijn element. Qua bochtenwerk heb je toch liever een andere auto. Wel is het logisch dat zodra de Outlander PHEV alleen op benzine rijdt, hij een stuk minder zuinig is dan met elektromotor. De auto waar wij mee reden was een Outlander PHEV 2.0 liter motor, met natuurlijk de twee elektromotoren. Hierbij hadden wij de meest luxe uitvoering, genaamd Instyle+. Deze uitvoering heeft onder andere een elektrisch glazen schuif-/kanteldak, two-tone 18 inch lichtmetalen velgen, een premium audiosysteem met 9 speakers, lederen bekleding, een verwarmbaar stuurwiel, en natuurlijk alle veiligheidssnufjes die je maar kan bedenken. Bijna teveel om op te noemen.
Het is natuurlijk echt een auto voor het zakelijke verkeer, dat moge duidelijk zijn. Fijn om mee te rijden en op de snelweg het best in zijn element. Qua bochtenwerk heb je toch liever een andere auto. Wel is het logisch dat zodra de Outlander PHEV alleen op benzine rijdt, hij een stuk minder zuinig is dan met elektromotor. De auto waar wij mee reden was een Outlander PHEV 2.0 liter motor, met natuurlijk de twee elektromotoren. Hierbij hadden wij de meest luxe uitvoering, genaamd Instyle+. Deze uitvoering heeft onder andere een elektrisch glazen schuif-/kanteldak, two-tone 18 inch lichtmetalen velgen, een premium audiosysteem met 9 speakers, lederen bekleding, een verwarmbaar stuurwiel, en natuurlijk alle veiligheidssnufjes die je maar kan bedenken. Bijna teveel om op te noemen.
Een Outlander PHEV is er al vanaf €41,990 voor de goedkoopste uitvoering (Business Edition) en gaat door tot de Instyle+ uitvoering die verkrijgbaar is voor €53.990. Mocht je nog willen profiteren van de 7% bijtellingsregeling, dan moet je snel wezen. Dit kan nog tot 2015, want in 2016 gaat hij over naar de 15% bijtellingscategorie.
Nieuwsgierig geworden naar de Mitsubishi Outlander PHEV? Check gerust even hun website voor meer informatie!