Cars & Bikes

Gereden: Ford Focus RS


Hard rijden is niet altijd even verstandig, zeker niet in de bochten, maar met de Ford Focus RS kan het niet hard genoeg gaan. Jawel, wij hadden een klein weekje de RS ter beschikking en ja, wij voelden ons Ken Block.
Afijn, nog niet bekend met de Focus RS? De Focus RS is meer dan een Ford Focus met wat extra badges, sportstoelen en wat drukmeters. Het is één van de, als niet DE hot hatch van dit moment. Zeker als het aankomt op rijgedrag en wegligging. De 2.3 liter 4 cilinder levert 350 pk en 440 Nm koppel die je in 4,7 van 0-100 laat gaan. Dat is al leuk, maar wat echt het verschil maakt is het onderstel samen met het geavanceerde all wheel drive systeem met torque vectoring. Dit systeem maakt het mogelijk om 70% van het vermogen naar de achterwielen te sturen maar, hier komt het, 100% daarvan naar het buitenste wiel wanneer je de auto de bocht in slingert.
Resultaat? Een neus die vastgeplakt ligt op de weg en niet overstuurt met daarbij een kont die je nog letterlijk scherper de bocht induwt… mits je lekker op het gas blijft! De gemiddelde bijrijder schrikt zich dan ook kapot en is behoorlijk verbaast wanneer je ze meeneemt in de rollercoaster van mooie bochten.
De Focus RS kun je op meerdere rijmodi instellen. Hieronder te verstaan: Normaal, Sport, Track en Drifmodus. In de normale stand is de RS al wat stug afgeveerd, je hebt dan ook gelijk door dat je in een temperamentvol, sportief beestje stapt. Door de fun van het rijden houdt je je er niet zo mee bezig, maar op lange ritten zou dit wel eens minder comfortabel kunnen worden.
Zet je de RS in  de sportstand, gaan er kleppen in de uitlaat open waardoor je getrakteerd wordt op heerlijke klappen uit de uitlaat. De gas-respons wordt scherper en het sturen nog directer. Zet je de auto in track wordt de vering nog strakker (te strak voor de openbare weg) en gaat het ESP uit.
Driftmodus, tja… die spreekt voor zich! Hierdoor kun je met deze hot hatch driften.. wel heb je iets meer ruimte nodig dan met een achterwiel aangedreven auto!
Als we een minpunt voor deze auto moeten kiezen tja, dan is het het interieur. Aan de binnenkant heb je los van een aantal RS badges, sportstoelen en drukmeters niet wezenlijk een andere auto dan een normale Focus. Maar tja, deze super sturende auto krijg je dan ook al rond de €50.000,-… niet veel geld considering de performance. Ergens zal dit toch terugverdient moeten worden.
Hoe klote vonden wij het om de auto weer in te moeten leveren? Heel klote! Voor ons was dit een waar speeltje die je bocht na bocht weer doet verbazen met zijn geweldige lekkere geluid en geweldige wegligging. Ja, je voelt je er gewoon Ken Block in (mocht je bekend zijn met zijn filmpjes…) Het wat stugge onderstel en felle motor teasen je dan ook telkens om weer te hard en sportief te rijden. Toch is de RS ook prima rustig te rijden en geeft je een lekkere lage roffel laag in de toeren. Erg zuinig is de RS niet, oké als jij je wel in kan houden valt het nog mee.. maar voor een auto van dit formaat is het gewoon een zuiplap.
De uitvoering die wij bij ons hadden had, zoals jullie kunnen zien, een lekker opvallend kleurtje. Is dat minder je ding hebben wij wel een tip voor je… de grijze variant is ook erg sexy! Maar voor nu… blauw monster, we missen je!