Uncategorized

Gereden: Bentley Bentayga First Edition, een ware ‘dream car’


Het sublieme comfort van Bentley, de voordelen in het alledaagse van een SUV en genoeg power om alles en iedereen met groot gemak in je spiegels te laten verdwijnen. Juist, de Bentley Bentayga, `s werelds snelste, meest exclusieve en meest luxe SUV! Laatst kregen wij een uitnodiging of wij in de eerste Bentayga op Nederlands kenteken een stukje wilden rijden….. ik denk dat menig autoliefhebber wel kan begrijpen wat onze reactie geweest is.. ;).

0-100 in 4,0 seconden

Met de Bentayga heeft Bentley een sprong gewaagd in het luxe SUV segment die steeds meer vulling begint te krijgen. Uiteraard, Bentley heeft een naam hoog te houden en hebben zich niet ingehouden met het ontwerp en prestaties van dit jacht op wielen. Even een paar getallen om daar meer beeld bij te geven: 608 pk en 900 Nm koppel uit de 6 liter W12 stuwen de Bentayga met groot gemak in 4 seconden van 0-100 en blijft doorgaan tot de topsnelheid van 301 km/u bereikt is. Maar hoe vertaalt zich dat nu naar de realiteit?
Allereerst, op het internet is er aardig wat discussie over de uitgesproken looks van de Bentayga. In het echt waren onze twijfels direct weggevallen. De Bentayga is een imposante, statige verschijning waarbij de lijnen zeer goed tot hun recht komen. Vanaf het moment dat je in de Bentayga stapt ervaar je het gevoel van luxe. De dure materialen, heerlijke stoelen en het indrukwekkende dashboard inclusief het Breitling klokje vallen mooi samen! Er is dan ook geen ‘goedkoop’ onderdeeltje te vinden.
Na de eerste paar meters heb je al gelijk door dat dit een totaal ander niveau is qua comfort. De luchtvering zorgt voor een comfort dat wij nog niet eerder hebben mogen ervaren. Ook over de Amsterdamse grachten zweef je heerlijk rustig over het wegdek. Al moeten we wel zeggen, met een vanaf prijs van 280.000,- zorgde de fietsers die rakelings langs de auto scheurden wel voor enige hartverzakkingen. Afijn, daar kan de auto zelf natuurlijk niks aan doen ;).

Verbazingwekkend

Wanneer je eenmaal de W12 opengooit is het verbazingwekkend hoe snel je de meter op ziet lopen tot snelheden waarbij je je rijbewijs aan de politie mag geven. Ja, verbazingwekkend… Geen schreeuwende motor, geen klappen bij het wisselen van versnelling. Ook accelererend blijft de Bentayga statig en luxe. Dit zorgt er ook gelijk voor dat wanneer je je aan de snelheidsregels houdt je door het comfort het idee hebt dat je bijna stilstaat in deze auto. Eigenlijk is de Bentayga daarom ook gewoon “te goed” voor Nederland.

Een aantal stappen beter

Dan moeten we niet vergeten dat de Bentayga ook nog prima kan off-roaden. Iets wat we maar niet hebben getest met deze splinternieuwe auto. Is er dan niks negatiefs te verzinnen? Tja, het enige wat wij kunnen verzinnen is dat hij niet zuinig is. Alhoewel dat de gemiddelde koper niks zal schelen. De Bentayga doet letterlijk alles goed waarvoor hij gemaakt is. Ondanks het grote gewicht ligt de Bentayga heerlijk in de bochten en helt vrijwel niet over. Dit komt mede door het relatief lage center of gravity en het zeer vernuftige onderstel. Hierdoor voelt de auto bijzonder wendbaar voor het formaat!
Al met al, we hebben al eens eerder de Range Rover Sport SVR gereden en deze de stempel gegeven van “alles kunner”… iets wat de Bentayga ook is, maar dan net even een aantal stappen beter en luxer!
Bedankt Carlink, for making this possible!