Hollandse trots met de Alfa Romeo 4C CPZ (Circuit Park Zandvoort) track edition. Dezelfde techniek, een ietwat aangepast jasje en nog exclusiever dan de gewone versie.
De Alfa Romeo 4C (spider) staat bij menigeen op de bucketlist en dat begrijpen wij heel goed. De auto is met nog geen 1000 kilo erg licht voor een moderne sportauto en heeft een vurige motor achterin met maar één doel: een pure rij beleving! Van Alfa Romeo mochten wij een dagje de 4C spider CPZ track edition proberen. Het contrast kan niet groter als we de auto ophalen na een rit in de Tesla Model S P90D. Dat de Tesla indrukwekkend is staat vast, maar vanuit een cosmetisch oogpunt staat de Alfa toch wel vooraan op de oprit.
Even een korte briefing over de auto en het is eindelijk zover deze mooie verschijning de weg op te sturen. Gelukkig is het mooi weer en kan gelijk het dakje eraf, wel zo prettig met deze buikschuiver want dat maakt het instappen een stuk makkelijker. Eenmaal warm gereden is het tijd de auto eens toeren te laten maken en daar komt het pittige karakter van de motor goed naar voren, echt indrukwekkend. De motor blaast, knalt en brult het uit. Juist dit gretige karakter en de supersnelle TCT automaat maakt de auto ontzettend vlot in tussenacceleraties, Mocht je vanuit stilstand gekatapulteerd willen worden is dat geen probleem, 4,5 seconden later ben je al op de 100 km/h. Funfact: Op het meest begerenswaardige circuit, de Nürburgring Nordschleife, staat de 4C genoteerd met 8 minuten en 4 seconden samen met de Audi R8 v8, BMW M3 v8 en de Cayman S.
De Circuit Park Zandvoort editie houdt in dat er meer carbon elementen zijn toegevoegd aan de auto, alsmede een GPS laptimer waarin verschillende circuits staan geprogrammeerd. En omdat dit een oplage van totaal 20 stuks betreft krijgt je er een eigendomscertificaat bij ondertekend voor Bernard van Oranje (eigenaar circuit park Zandvoort) en Christiana Alicata (General manager FCA netherlands). Je zou het bijna vergeten maar er prijkt ook een mooie CPZ badge op de zijkant van de auto.
Eigenlijk wordt er door het uitbrengen van de 4C CPZ editie onderstreept hoe je de auto het best kan gebruiken, namelijk als straatlegaal circuit speeltje. Eigenlijk perfect dus naast de Tesla Model S die doordeweeks dienst mag doen.