Gemballa GTR750 Avalanche EVO-R
De Gemballa GTR750 Avalanche EVO-R is een bijzondere verschijning. Bij getunede auto’s is het altijd de vraag hoe het oud wordt, maar in het geval van deze Porsche moeten we concluderen dat het nog steeds een moderne auto is. De Gemballa Avalanche GTR750 EVO-R voorspelde namelijk een hoop trends en is nog steeds erg indrukwekkend. Deze auto is te koop voor 265.000 euro bij Hollmann International. Ter referentie, als je een 911 Turbo (zonder S) nieuw besteld bij Porsche in het oranje, ben je 280.030 euro kwijt. Dan kom je ook nog eens 170 pk te kort. Koopje toch!
Auto te koop
De Gemballa Avalanche GTR750 EVO-R is alsnog een sleeper en een koopje. Alles is relatief. Met zwaar aangepaste auto’s is het maar altijd de vraag hoe het oud wordt. Een getunede auto moet namelijk in de meeste gevallen shockeren en zichtbaar anders zijn. Soms lopen tuners voor op modetrends (grote velgen, matte lakken, superveel vermogen). Het zal niet de eerste keer zijn dat een trend ineens enorm verouderd overkomt.
Gemballa GTR750 EVO-R
De Gemballa Avalanche GTR750 EVO-R is een 997-generatie Porsche die is getuned door de tuner uit Leonberg. De basis is een 911 GT3 die bij Gemballa is afgeleverd en vervolgens he-le-maal op de schop is genomen. Kijken we naar het exterieur, dan valt op dat er eigenlijk niets meer standaard is ten opzichte van de originele 997. Dankzij een bijzonder uitgebreide en extroverte bodykit is de uitstraling compleet anders. Er zijn eigenlijk té veel details. Net als bij Mansory tegenwoordig is dat best zonde, want sommige details zijn erg fraai verwerkt.
Interieur
Ook in het interieur is Gemballa compleet losgegaan op de Avalanche. Het is een combinatie van oranje stiksels, extra koolstofvezel en veel alcantara. De stoelen zijn Recaro Pole Positions, met de handtekening van Uwe Gemballa in de hoofdsteunen geborduurd. De complete Mezger-zescilinder is onder handen genomen en het resultaat is 750 pk, dat is 100 pk meer dan de enorm potente nieuwe 911 Turbo S op dit moment levert.
Porsche Gemballa Avalanche GTR750 blijft indrukwekkend. Het zwarte gedeelte aan de binnenkant is een trend die is blijven hangen bij de RX-7 Veilside van Han in de documentaire Tokyo Drift. De wielen zijn 20 inch groot, terwijl Porsche niet verder ging dan 19 inch bij de 997. Je ziet nu ook waarom, want het is eigenlijk iets te veel van het goede. Anderzijds: dat is tegenwoordig alsnog helemaal ‘in’. Gemballa was geen ‘style over substance’.