Terwijl politieke partijen als D66 nadenken over een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen – als optie om de CO2-uitstoot sneller te verminderen – houden ze er in Amerika een andere kijk op na. Er is daar namelijk een debat ontstaan waarin sommige argumenten ons wel kunnen bekoren. Ziet u: in de staat Californië heb je twee grote steden, San Francisco en Los Angeles, die 616 kilometer van elkaar afliggen. Over de Interstate 5 betekent dit zo’n vijf uur rijden wanneer men zich houdt aan de toegestane snelheid. Er zijn echter senatoren die vinden dat dit sneller en milieuvriendelijker kan!
Geen snelheidslimiet
Senator John Moorlach is er daar een van. De beste man heeft namelijk een voorstel ingediend om de snelheidslimiet op de Interstate 5 op te heffen. Dit baseerde hij op de statistieken van onze oosterburen! In Duitsland is het rijden namelijk veel veiliger. “Wie snel rijdt, is geconcentreerder en zal minder snel een ongeluk maken. Bovendien staat er in Duitsland, waar geen snelheidslimieten zijn, ook minder file”, aldus John.
De verhoging van het snelheidslimiet zou wel om twee extra rijbanen vragen, maar daar had John ook een argument voor klaarliggen. Zo beweerde hij ook nog dat als je snel rijdt, je je brandstof op een efficiëntere manier verbrandt dan wanneer je langzaam achter een vrachtwagen hangt. Wachtend tot die een andere vrachtwagen eindelijk heeft ingehaald.”
Nederland
Het blijft natuurlijk maar de vraag wat hiervan waar is, en of het überhaupt zin heeft om dit debat in Nederland te voeren. Ons wegennet is namelijk al aardig vol en het bouwen van extra rijbanen klinkt ook niet echt als iets waarvoor er in ons kikkerlandje visie, plek of geld voor is. Bovendien veroorzaakt het volgens TNO 5 procent meer uitstoot als je 130 kilometer per uur rijdt, dan als je 120 kilometer per uur rijdt. 100 kilometer per uur rijden zou zelfs 16% schelen. En dat terwijl wij Oranje Leeuwen helemaal niet te klagen hebben over ons snelheidslimiet. Wist je bijvoorbeeld dat we met 130 km/u bij de snelst rijdende landen ter wereld behoren? Zo stopt de maximumsnelheid op de grootste snelweg van Japan bij 80 kilometer per uur.