Hypercars lijken de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond te schieten. Tegenwoordig is er niet meer enkel het ‘heilige drietal’ bestaande uit de Ferrari Laferrari, Mclaren P1 en Porsche 918 dat de straten regeert. Nu is er weer een nieuwe hypercar die zijn opwachting maakt. Met zijn 966 pk laat hij eerdergenoemde hypercars zelfs in het stof bijten. Maak kennis met het hybride beest genaamd FV Frangivento Asfane DieciDieci.
FV Frangivento Asfane DieciDieci
Om maar meteen met de deur in huis te vallen heeft de FV Frangivento Asfane DieciDieci maar liefst 966 paardenkracht. Dit vermogen komt volledig door een motor die gesupercharged is, daarbij heeft hij maar liefst twee elektromotoren De benzinemotor jaagt zijn vermogen door de achterwielen. De voorwielen daarentegen worden door de twee elektrische motoren voortgestuwd. Elke elektromotor heeft een wiel waar het vermogen naartoe gaat, dit zorgt voor betere grip en beter bochtenwerk.
Met zijn vermogen heeft de wagen meer paardenkracht dan de afgelopen generatie hypercars van McLaren, Porsche en Ferrari (maar Koenigsegg natuurlijk niet). De vraag is echter of de hypercar het op kan nemen tegen de komende generatie met hypercars. Denk aan de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes Project One. Wij betwijfelen het, aangezien die auto’s gemaakt worden door gerenommeerde autobedrijven en die meer dan 1000 pk hebben.
Een waardige tegenstander?
Zoals we net zeiden is het maar de vraag of de FV Frangivento Asfane DieciDieci het op kan nemen tegen de concurrentie. De rest maakt namelijk uitgebreid gebruik van carbon fiber. Deze auto maakt daar ook gebruik van bij de carrosserie, die bestaat uit aluminium én carbon fiber. Maar daarbij is het chassis van aluminium, dit valt dan weer tegen.
We moeten ook in acht nemen dat de auto beschikt over maar liefst 3 motoren, een daarvan heeft ook nog een supercharger erbij. Dus hij zal ook niet de lichtste zijn. 30 mei wordt de auto gepresenteerd op The National Automobile Museum in Turijn, Italië. Het zal ons benieuwen of ze ook echt met een productieauto op de proppen komen of dat het simpelweg een doorontwikkeld concept is.