Terwijl de jaren negentig voor veel motorliefhebbers nog altijd bekend staan als de gouden jaren wat betreft ontwerp en technisch vernuft, wordt er vandaag de dag nog steeds volop geëxperimenteerd. Een belangrijke naam op dat punt is Frateschi Garage. Eerder deden ze al hele leuke dingen met de BMW F650, maar anno 2021 is het tijd voor iets heel anders: de Triumph Tiger 955i.
Van Triumph Tiger 955i tot Street Tiger
Zoals Willie G. Davidson en Louie Netz in de jaren negentig vriend en vijand verrasten met hun Fat Boy en Massimo Tamburini de superbike nieuw leven heeft ingeblazen met de revolutionaire Ducati 916, waagt Frateschi het om een street racer te tonen. Het betreft hier een Triumph Tiger 955i uit 2003 die ze eerst volledig gestript hebben en na wat subtiele aanpassingen hebben omgedoopt tot “Street Tiger”.
Street racer volledig gestript
De driecilinder-motor is volledig gestript en opgebouwd, maar dan wel met de nodige aanpassingen. Zo is de tweewieler voorzien van een indrukwekkende en sportieve Triumph Daytona-tank, een gedrongen subframe en een geribbeld zadel. Maar daar blijft niet bij. Ook wat betreft de technische specs is er het een en ander gewijzigd. Zo zien we omgekeerde Showa-vorken van 43 mm, een aangepaste mono-shock en Brembo-remklauwen. Ook de koplampen, richtingaanwijzers, spatborden, kentekenplaathouder, accubak en ophangbeugel zijn onder handen genomen. Die zijn allemaal net in CAD ontworpen en vervolgens uitgeprint via de 3D-printer in ABS-HT plastic.
Dikste street racer van 2021
Om de spectaculaire transformatie compleet te maken koos men voor indrukwekkende gele Halo LED-koplampen, een modern TFT-display, Heinedau K60-banden, tracker-bars en een aangepast uitlaatsysteem. Het zware werk resulteerde in een werkelijk prachtig zwarte street racer met gele accenten. Kortom, een knappe tweewieler waar je op gezien wilt worden.