Sports

Formule 1 wintertests: eerste metingen van het nieuwe seizoen

Max wintertest

Met nog een handvol weken te gaan, begint het aardig te broeden bij Formule 1-fans wereldwijd. 20 maart staat alweer de allereerste Grand Prix voor de boeg in Bahrein. Eer het geweld full force losbarst in nieuw seizoen, volgt de allereerste krachtmeting: de wintertest van 2022. Maar what’s the point? Alles over dit (en meer) in deze pre-season special over de Formule 1 wintertests van 2022!
De bizarre cliffhanger dat het seizoen van 2021 kenmerkt, is één waar men nog jaren over napraat. En dat bovenop de vele verrassingen, plotwendingen, en noem maar op – de fan kwam in ieder geval niets tekort. Het grote onbekende is een goede reden om ook in het nieuwe seizoen aan de buis gekluisterd te zitten. 2022 trapt af met nieuwe reglementen, met in de hoofdrol een nieuwe aerodynamische filosofie.
 

Alles over Formule 1 wintertests 2022

Hoewel je niet direct een seizoen verliest of wint door sterk naar nul punten te cruisen tijdens de wintertests, is deze krachtmeting een eerste beproeving voor teams. Aan de vooravond van een grote reglementswijziging is dat des te meer het geval. Zie het zo: ieder team werkte al pakweg een jaar lang aan de nieuwe Formule 1 auto, één die aan buitenkant fundamenteel anders en daarmee onbekend is.
Enerzijds is deze auto al meerdere malen herzien én alles behalve een prototype. Maar nuance is vereist, de auto die bij de wintertests van 2022 rondrijdt, is nog maar het begin. Het begin van de ‘echte auto’ welteverstaan – losgebroken van de precieze en zeer complexe, maar niet altijd één-op-één representatieve wereld van CDF-simulatiesoftware, windtunnels en peperdure simulatoren.
F1 is pietje precies-techniek van kaliber luchtvaarttechnologie. In deze wereld geldt en telt: data is king. Maar data gewonnen op een daadwerkelijk circuit is in dat opzicht het allerbeste referentiekader, één waar de ‘inhouse’ simulatie niet zonder kan.
View post on X
De allereerste keer met de nieuwe auto’s rijden: dat gebeurt al bij de kortstondige shakedown waar elk team over beschikt (zoals boven).

Wat er op het programma staat tijdens de Formule 1 wintertests in 2022

In een notendop draait het om zoveel mogelijk (test)kilometers maken met de nieuwe bolides. Zo ook met de verschillende onderdelen die op de auto komen, evenals de combinaties ervan. Met het doel om terabytes aan data te verzamelen en dat te evalueren. Komt de gesimuleerde data overeen met de realiteit? Is er correlatie? Een vroege ‘ja’ is dan bemoedigend, betekent dat je verder kunt met een sound ontwikkelingsfilosofie.
Het Zwaard van Damocles is namelijk nooit ver weg in F1, soms zelfs nog voordat er een punt is verdeeld. Als de correlatie ontbreekt tussen simulatie en circuit dan moet men terug naar tekentafel. In het ergste geval blijft de precieze reden onontdekt. De achterstand op de concurrenten die het wel snappen loopt dan al snel op in de ontwikkelingsslag.
De rondetijden tijdens de wintertests vertellen zelden het hele verhaal. Het is gissen met hoeveel benzine iemand rijdt bijvoorbeeld, of in hoeverre de motor opengeschroefd is. Toch valt er het één en ander op te maken zo vroeg. Bijvoorbeeld door de lichaamstaal van coureurs te lezen, zodra zij uit de auto stappen. Ook is een constant nerveuze auto – waarbij bijvoorbeeld de achterkant snel uitbreekt – een duidelijk signaal dat er nog werk aan de winkel rust. De lange runs, maar ook kwalificatiesimulaties tegen het einde van de wintertests, voeden eveneens speculaties wat betreft de daadwerkelijke rangorde.
Watch on YouTube

Wanneer de wintertest sessies plaatsvinden in 2022

Dit tafereel gebeurt in 2022 gedurende zes testdagen: drie dagen in Barcelona op Circuit de Catalunya (23-25 februari) en drie op het Sahkir circuit van Bahrein, (10-12 maart).
Coureurs nemen om de beurt plaats in één dezelfde auto en doorlopen dan een ochtend- of een middagsessie (wat voor de hete woestijn in Bahrein een middag- en een avondsessie betekent). De precieze sessietijden én wie wanneer in actie komt? Dat wordt in de dagen voor de wintertests bekendgemaakt door F1 en de teams.

Hoe je de wintertests in 2022 kunt volgen en waarom je het wel (of niet) zou doen

Het eerste deel in Barcelona zal niet live uitgezonden worden. De laatste berichtgeving meldt dat er, wat betreft beeld, aan einde van de dag samenvattingen volgen. Wel kunnen fans via de gelijknamige website of de Formula 1-app, up-to-date blijven met telemetrie, zoals aantal gereden ronden en rondetijden. Ongetwijfeld biedt het officiële kanaal weer een liveblog met elke paar minuten een nieuwe update.
De drie dagen in Bahrein bieden wel een dagprogramma met een livestream. In hoeverre het nieuwe streamingpartij deze toont, is nog niet bekend. Hun aanwezigheid voor verslaggeving terplekke is niet uitgesloten, maar eveneens een vraagteken. Zoals het nu staat, heeft degene met een F1 TV Pro-abonnementje de beste kaarten – hier was de wintertest voorheen vaker te zien. Let wel: het Nederlandse commentaar ontbreekt dit seizoen op het medium.
https://www.gewoonvoorhem.nl/nieuwe-formule-1-kalender-2021/