Max Verstappen mag weer in actie komen. Hopelijk weet hij wederom een goede race neer te zetten zonder problemen, een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje. Voor wie zich iets verder wil verdiepen in de wereld van motorische mankementen hebben we hier het een en ander op een rij gezet. De wereld die schuilgaat achter de techniek en kosten van een F1 auto is groter dan wij ons allemaal kunnen voorstellen.
Onderdelen F-1 wagen: hoeveel zijn ze waard?
Aan Max de taak om op de baan te zien wat de technici aan zijn F-1 wagen hebben meegegeven. Tijdens de Formule 1 races gaan er door botsingen, verkeerd inschatten of motorische mankementen geregeld onderdelen kapot die voor een volgende race weer moeten worden vervangen. Maar wat kost zo’n voorvleugel nou eigenlijk om te vervangen? En wat betaal je voor andere onderdelen van de F1-wagen?
Kosten van een Formule 1 voorvleugel – €175.000
Verstappen heeft wel eens te maken met een kapotte voorvleugel – en dit is dan ook direct de meest voorkomende schade binnen de F1. Bij de kleinste aanraking kan er al iets afbreken of scheef gaan zitten. De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder die down-force kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten. Althans, dat zou je denken. Het is echter wel gebleken dat Verstappen mét kapotte neus alsnog zeer sterke rondetijden kan neerzetten neer te zetten.
Kosten van de vloer – €65.000
Wij als onwetenden zullen het nut van de vloer nooit helemaal begrijpen, toch weten we dat de bodemplaat of ‘vloer’ van een formule-1 auto ontzettend belangrijk is. Deze zorgt namelijk voor de juiste luchtgeleiding en kan – indien beschadigd – enorme vertraging opleveren. Af en toe zien we een coureur in een training naar binnen gaan om z’n vloer te laten vervangen. Zo’n vervanging kost dus al gauw een aardig zakcentje.
Kosten van versnellingsbak – €850.000
Wanneer je niets geks doet dan hoef je de versnellingsbak van jouw Opel Corsa als het goed is nooit en hooguit na tien jaar een keer te vervangen. Bij de F1 gaat dat toch net even anders. Want daar horen we van enkele coureurs gedurende het seizoen dat zij een nieuwe versnellingsbak nodig hebben. Zonder – werkende – versnellingsbak kun je een plek op het podium wel vergeten.
Maar de kosten om een versnellingsbak te vervangen zijn ook niet mis, het team zal voor enkel dit onderdeel namelijk al ruim 8 ton op moeten hoesten. Nu weten we niet wat er gebeurt met de versnellingsbak die ze uit de auto halen, maar met de nodige wissels in een seizoen kunnen we alleen maar verbaasd zijn over de kosten. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je voor ’t gemak ook nog 5 plaatsen gridstraf krijgt.
Kosten van computersoftware – €83.900
De hedendaagse formule-1 auto’s zijn niet in staat om te presteren zoals ze doen, zonder de sturing van computers en de op maat gemaakte software. Deze zorgt ervoor dat de auto’s optimaal presteren, constant gemonitord worden en bijgesteld kunnen worden waar nodig.
https://www.instagram.com/p/CA2mgusIEtl/
Kosten van het stuur – €57.000
Zonder stuur kom je niet ver in een auto. Logischerwijs dus dat het een redelijk belangrijk onderdeel is. Maar de stuurtjes in een F1-auto zijn van een heel ander kaliber dan welk ander stuur dan ook. De hoeveelheid elektronica die hierin is verwerkt is van onvoorstelbaar niveau. Als je er bij stilstaat is het dan ook best een heftige actie om als Hamilton zijnde uit woede je stuurtje uit de auto te gooien. Tuurlijk, hij heeft geld genoeg, maar toch. Er vliegt letterlijk bijna 60.000 euro door de lucht.
Kosten van Monocoque – €1.135.000
In onze ogen het meest belangrijke onderdeel van de Formule-1 auto: de Monocoque. Niet vanwege het feit dat deze bepaalt of je een race wint of niet, maar wel vanwege het feit dat deze constructie van carbon te allen tijde het leven van de coureur moet beschermen. De Monocoque moet zo sterk zijn dat deze vrijwel altijd heel blijft – ongeacht met welke kracht of welke impact een coureur erin botst.
Kosten van een Formule 1 motor – €4.000.000
De motor is al enkele seizoenen een doorn in het oog van Red Bull en alle fans van het team. Hij presteert ondermaats en op dit gebied hebben Ferrari en Mercedes de zaakjes beter op orde. Er wordt gesproken over een eigen ontwikkelde motor van Aston Martin (in samenwerking met Cosworth). Maar dit is nog niet officieel bevestigd. Logisch ook wel, een prijskaartje van 4 miljoen euro is niet iets wat je bij je ochtendkoffie eventjes afspreekt en besluit te gaan doen.
Kosten van remmen – €170.000
Auto’s die zulke hoge snelheden bereiken worden geacht ook weer tijdig stil te staan. Bij de races valt het op hoe laat coureurs pas remmen voor een bocht, terwijl ze de grens van ruim 300km/u ruim overschrijden. Het is dus een kwestie van geloven in de kwaliteit van je materiaal, om te weten dat je naar alle waarschijnlijkheid op tijd stil zult staan. Een kleine 2 ton is er nodig om de bolide tijdig af te remmen, zodat je na de bocht weer vol op ’t gas kan.
Kosten van achtervleugel – €106.600
De achtervleugel is essentieel voor het bereiken van de gewenste snelheden, zonder daarbij controle te verliezen over je bolide. Indien je binnen 1 seconde afstand van je voorligger komt, mag de vleugel ‘open’ in de DRS-zone en kun je die paar extra kilometers meepakken. Een ingenieus staaltje techniek en niet meer weg te denken van een F1-auto. Ruim 1 ton ben je kwijt voor dit stukje aerodynamica.
Kosten van uitlaat – €195.000
De uitlaat is misschien minder spectaculair dan je zou denken, maar niets is minder waar. Een kleine 2 ton kost de ‘afvoerpijp’ van een F1-auto. Overigens is dit veel meer dan slechts een uitlaat. Het onderdeel wordt ook gebruikt voor het gereguleerd geleiden van hete lucht langs specifieke onderdelen van de auto om zo nog beter te kunnen presteren.
Formule 1 is niet voor iedereen
Al deze onderdelen samen zijn bijna 7 miljoen euro waard. Een gigantisch bedrag waarbij we zaken als wielophanging, Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten om enkel een auto te realiseren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van al het personeel dat zowel in de pitstraat als in de fabrieken werkt.
De kosten die we hierboven genoemd hebben kunnen voor ieder team ietwat verschillen natuurlijk. Bovendien zijn de kosten van vorig seizoen en wordt er binnen de Formule 1 zelden tot nooit over getallen gepraat. Behalve als het op rondetijden aankomt natuurlijk.