Echter werd de dominantie van Red Bull op de achtervolgende teams en dan met name McLaren steeds minder. Verstappen won slechts twee van de volgende 13 races nadat hij de overwinning had behaald in Ronde 10 in Spanje. De seizoenslange worstelingen van teamgenoot Sergio Pérez betekenden dat Verstappen vaak zonder teamgenoot zat in zijn gevechten aan de frontlinie, maar bleek de Nederlander niet voor niets meervoudig wereldkampioen te zijn. Verstappen is op bizarre wijze het hele seizoen niet buiten de top zes geëindigd, deze opmerkelijke consistentie voorkwam dat Norris op de eerder in het seizoen opgebouwde achterstand kon inlopen.
Uiteindelijk wist Verstappen het vierde opeenvolgende Wereldkampioenschap voor de coureurs af te dwingen in de Grand Prix van Brazilië waar de Nederlander van de zeventiende plek naar de eerste reed, en in Las Vegas waarmee de titelstrijd ten einde kwam.
De titelstrijd in Oostenrijk
De Grote Prijs van Oostenrijk bleek een keerpunt in de titelstrijd. Verstappen kwalificeerde zich voor de Grand Prix op poleposition, met Norris achter hem op P2, en ze bleven die volgorde voor het grootste deel van de race aanhouden.
De Brit maakte verschillende gedurfde pogingen om de leiding over te nemen, terwijl Verstappen fel verdedigde. De acties van beide coureurs dreigden volgens de FIA in de categorie roekeloos te belanden. De situatie escaleerde op ronde 64, toen de rivalen in botsing kwamen terwijl Norris probeerde in te halen aan de buitenkant van bocht 3 en Verstappen probeerde hem af te snijden. Norris liep schade op die zijn race beëindigde, terwijl Verstappen terugviel naar P5 waardoor George Russell er met de overwinning vandoor ging. Teamgoot van Norris Oscar Piastri en Ferrari’s Carlos Sainz wisten het podium compleet maakten.
Na de race waren verstappen en Norris beide niet te spreken over elkaars acties, de twee zijn al lange tijd goede vrienden en worden vaak buiten de races om samen gespot bij feestjes en andere activiteiten. Dit seizoen lijkt de vriendschap misschien wel een beetje geschaad te zijn door de rivaliteit tussen de twee.
Hamilton wint thuisrace
Waarschijnlijk was het meest schokkende F1-moment dit jaar voordat het seizoen begon, toen werd aangekondigd dat Hamilton Mercedes zou verlaten na 12 seizoenen bij het team, en in 2025 naar Ferrari zou gaan in een van de meest verbluffende coureurstransfers aller tijden.
De 39-jarige won zes coureurstitels met de Silver Arrows en hielp hen tussen 2014 en 2021 zeven opeenvolgende constructeurskampioenschappen te behalen. Lewis leek zichtbaar geraakt door de achteruitgang in Mercedes’ prestaties, met enkele vroege kwalificatiedeuren, vaak worstelend met het race-ritme en zonder een overwinning in zowel 2022 als 2023 wat de eerste seizoenen zonder winst zijn in zijn 17-jarige carrière.
Met Red Bull, McLaren en Ferrari die allemaal betere snelheid vertoonden dan Mercedes, leek het alsof het hetzelfde zou zijn voor Hamilton, totdat hij een memorabele overwinning behaalde in de Grote Prijs van Groot-Brittannië in juli. Hij hield Verstappen, die hem achterna zat, af in een regenachtige race en pakte zijn eerste overwinning in meer dan tweeënhalf jaar.
Drama teamorders McLaren
Dit Formule 1-seizoen lag de focus bij McLaren op de titeluitdaging van Norris, maar zijn teamgenoot Piastri, die in zijn tweede seizoen reed na vorig jaar veel indruk te maken als rookie, liet zien waarom hij vaak wordt beschouwd als de volgende grote naam in de sport.
De Australiër behaalde zijn eerste carrière-overwinning in de Grote Prijs van Hongarije eerder dit jaar, maar niet zonder controverse. Na het inhalen van teamgenoot Norris bij de start van de race voor P1, bouwde Piastri een voorsprong op en leek hij zeker van de overwinning. McLaren pitte echter Norris als eerste tijdens de tweede stopronde, waardoor ze een undercut op Piastri uitvoerde en Norris de leiding gaven.
McLaren wilde dat Norris Piastri de leiding zou laten terugnemen, die hij had verdiend, zodra de Australiër de kloof had gedicht met zijn frissere banden. Piastri slaagde er echter niet in de Brit in te halen en negeerde Norris consistent de oproepen van het team om zijn tempo te verlagen, ondanks dat zijn race-engineer Will Joseph Norris aanspoorde het juiste te doen. Het leek erop dat McLaren op weg was naar een gênante interne teamconflict dat waarschijnlijk vermeden had kunnen worden door simpelweg Piastri eerst te pitten. Toch verminderde Norris uiteindelijk zijn snelheid om Piastri door te laten op ronde 68 van 70, waarmee McLaren zijn eerste één-twee finish sinds 2021 behaalde, en kon de hele garage opgelucht ademhaalde.
Afscheid van een publiekslieveling
Een van de meest geliefde figuren in de Formule 1 lijkt eerder dit seizoen zijn afscheid te hebben genomen van de sport. Daniel Ricciardo nam waarschijnlijk deel aan zijn laatste F1-race tijdens de Grote Prijs van Singapore in september, waarmee een einde kwam aan een glansrijke carrière van 257 races waarin hij acht overwinningen en 32 podiums behaalde.
Ricciardo’s Begon het seizoen met een zitje in de RB, namen de geruchten dat Red Bull-junior Liam Lawson de Australiër zou vervangen bij RB sporadisch toe na een reeks slechte resultaten richting Singapore. Ricciardo eindigde de race als 18e na een pitstop voor nieuwe banden aan het einde van de race, waarbij hij succesvol de snelste ronde van de GP reed, dit was tevens ook zijn laatste ronde als Formule 1 coureur.
Ricciardo werd gezien terwijl hij de tijd nam om uit de cockpit te stappen in het parc fermé en was zichtbaar emotioneel tijdens zijn interview na de race. Vier dagen later werd zijn vertrek officieel bevestigd door Red Bull, waarbij Lawson voor de rest van het seizoen zijn plek innam. De 35-jarige ging exclusief in gesprek met CNN Sport eerder dit jaar en sprak over hoe hij terugkijkt op zijn carrière. “Ik ben trots. Laat me niet verkeerd begrijpen, als het vandaag zou eindigen, zou ik trots zijn op wat ik heb gedaan,” zei hij destijds. “Maar aan de andere kant ben je nooit helemaal tevreden, want de reden waarom ik in de Formule 1 stapte, was om wereldkampioen te worden.” Hoewel zijn ultieme doel hem is ontgaan, heeft Ricciardo een cv opgebouwd dat de afgunst zou zijn van veel coureurs tijdens zijn 15-jarige F1-reis.