Of we het nu leuk vinden of niet, we leven in 2018 en een tijdperk waarin heel wat technologische veranderingen worden doorgevoerd – met name als het gaat om onze geliefde vierwieler. De auto maakt langzaam maar zeker zijn overgang naar elektrisch rijden, maar hierbij stopt het niet, want zelf het gaspedaal in hoeven drukken of sturen komt ook onder druk te staan. Naast wat we je over Ford gaan vertellen hebben we je eerder al gewezen op de volledig autonome aanhangwagen van Volvo Truck.
Natuurlijk moet iedereen dit uiteindelijk helemaal zelf weten, maar een feit is dat zelfrijdende auto’s met autonome technologie onderweg zijn! En als het aan Ford ligt, zullen zelfs stoplichten verdwijnen, check dit filmpje van 1 minuut maar:
Ford
De automaker toont in deze video hoe auto’s middels nieuwe technologie met elkaar verbonden zijn, waardoor zij via een netwerk op de hoogte worden gehouden van elkaars positie, snelheid en omvang. Wegens een bepaald algoritme maakt het systeem als het ware een choreografie waardoor de auto’s langs elkaar heen manoeuvreren. Dit zou betekenen dat je niet langer hoeft te wachten voor rood licht!
Volgens Christian Ress (supervisor, Driver Assist Technologies, Ford Research en Advanced Engineering) speelt Ford hiermee in op de frustraties bij kruispunten en verkeerslichten: “Met de connected car-technologie die we deze week demonstreren, voorzien we een wereld waarin voertuigen zich meer bewust zijn van elkaar en hun omgeving, waardoor intelligente samenwerking en verbinding mogelijk is op het wegennetwerk.”
Voetgangers
Het idee is niet uit de lucht gegrepen, aangezien wij als voetganger ook zo langs elkaar bewegen op basis van onze eigen inschatting. Vooralsnog ligt er nog een aardige reis voor de boeg met deze connected car-technologie, met alleen in Nederland al 8 miljoen auto’s (die dus allemaal verbonden moeten zijn?), maar de prototypes tikken dus al het asfalt aan. Sterker nog, de eerste zelfrijdende Fords zonder stuur komen waarschijnlijk aan in 2021! Meer over deze auto lees je op Autoblog.