Om de nieuwe Ford Ranger Raptor uit te testen zijn er twee stuks naar Nederland gehaald en wij kregen de eer. Na een kort praatje kregen we de sleutels in onze handen en mochten we meteen ervaren wat deze krachtigere versie van de bestverkopende pick-up van Europa allemaal kan.
Ford Ranger Raptor
Het Brabantse Experience Island in Loon op Zand was het perfecte terrein om een auto als de Ford Ranger Raptor eens goed uit te testen. De off-road paden met flinke heuvels waren ideaal om goed te voelen wat deze Raptor allemaal kan handelen.
De specs van de Ranger Raptor
De Ranger Raptor is ontwikkeld door Ford Performance speciaal voor liefhebbers die van off-road houden. Onder de motorkap vinden we een 2,0-liter EcoBlue BiTurbo dieselmotor met 213 pk en 500 Nm en is gekoppeld aan een nieuwe 10-traps automaat.
Het chassis is geoptimaliseerd voor go-anywhere-capaciteiten en off-road rijden op hoge snelheden.
Wat als eerste opvalt als je naar de Ranger Raptor kijkt is de grote grille die geïnspireerd is op die van de Ford F-150 Raptor. Verder is de Raptor op alle fronten groter dan de standaard versie. Zo is de nieuwe Raptor 5,4 meter lang, 2,03 meter breed en 1,87 meter hoog.
De Ford Ranger Raptor komt in de kleuren Ford Performance Blue en Conquer Grey en heeft 17 inch velgen met speciaal ontwikkelde terreinbanden van BF Goodrich.
Het unieke, ijzersterke chassis is ontwikkeld om de zwaarste off-road situaties te doorstaan. De raceophanging is ontwikkeld voor ruig terrein en tegelijkertijd controle en comfort te houden. De bodembescherming van de Ranger Raptor wordt bedekt met een 2,3 mm dikke stalen plaat.
Een volbloed woestijnracer die kan zwoegen onder de zwaarste omstandigheden
De Ranger Raptor is voorzien van maar liefst zes rijmodi. Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja. Die laatste is een specifieke afstemming voor off-road prestaties met hoge snelheden, zoals bestuurders nodig hebben in de beroemde Baja Desert Rally.
Onze ervaring met de Ranger Raptor
We begonnen rustig op een quadbaan waar we met een wat lagere snelheid en kleine bochten de grip in het mulle zand goed konden testen, geen enkel probleem voor de Ranger Raptor. Ook het modderige parcours door het bos zorgde voor geen problemen.
Het raceonderstel van de Ranger Raptor is ontwikkeld om ook op hoge snelheid ruig terrein het hoofd te bieden.. Dat moesten we natuurlijk testen! We namen een korte aanloop en begonnen met een hoge snelheid aan een behoorlijke hobbelige weg waar het ons zelfs lukte om alle vier de wielen tegelijk van de grond te krijgen. Ondanks de snelheid en het slechte terrein hadden we het gevoel dat we non-stop controle hadden.
De test waar we vrijwel verticaal een heuvel op reden was ook geen enkele moeite, kortom de Ranger Ford doet waarvoor hij gemaakt is. En wat goed is, is dat de Raptor zo aangepast wordt dat deze in Nederland in aanmerking komt voor een bedrijfswagenkenteken.