Elke man wil vroeg of laat wel eens een echte wagen onder zijn zitvlak hebben zitten. Als dat je wens is dan kunnen we ons voorstellen dat je helemaal wild wordt van een echte Ford Mustang. Dat wil niet zeggen dat die vlieger op gaat voor elke Mustang. De Mach-E bijvoorbeeld is voor de echte liefhebber niet eens de naam Mustang waard. Als het echter om de Mach-E 1400 gaat wordt dat een heel ander verhaal. De wagen is namelijk idioot snel en absurd krachtig. Klein probleem: er is maar één exemplaar van gemaakt.
Ford Mustang Mach-E krijgt ruim 1400pk
Je moet een serieuze zak geld op tafel kunnen leggen wil je de Mach-E 1400 gaan kopen, maar daar is dan ook een goede reden voor. Net als elke autofabrikant is het ook voor Ford super interessant om te weten waar de grenzen liggen van de technische mogelijkheden. Dat men daar serieus werk van maakt bleek wel bij de presentatie van de Mustang Cobra Jet. Laatstgenoemde wagen heeft maar liefst 1400 pk tot zijn beschikking. De elektrische dragracer is dan ook niet een wagen waarmee je even over de snelweg naar je werk toeft, maar dat je er een hoop lol mee kan beleven is wel duidelijk. Een dergelijk model leuk voor Ford om te achterhalen wat op het gebied van vermogen mogelijk is. Overigens is de wagen niet geheel in eigen beheer geproduceerd, maar kreeg men hulp van RTR Vehicles.
De Mach-E 1400 doet het dunnetjes over en krijgt maar liefst zeven elektromotoren. Die zijn netjes verdeel over beide assen. Drie stuks staan in verbinding met de vooras en vier voor de achteras. Het doel van Ford was uiteraard om de gezamenlijke kracht te combineren en dat is aardig gelukt.
Aanpasbare aandrijving
Als we Ford mogen geloven, dan kan de aandrijving volledig worden aangepast. Dat biedt interessante mogelijkheden. Zo kun je dus kiezen tussen voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of gewoon vierwielaandrijving. Om je maar gelijk een illusie armer te maken: dat is gedaan uit eigen belang. Zo kan Ford achterhalen wat het beste werkt. Kortom, de Ford Mustang Mach-E1400 is een leuk leerproject. Het helpt de fabrikant namelijk om te achterhalen wat het stroomverbruik is bij de verschillende instellingen. Ook de prestaties kunnen daartoe worden gekoppeld aan een of meerdere instellingen.
1000 kilo downforce
Al met al heeft Ford wel een wagen gebouwd met een absurde prestatiedrang. Het vermogen ligt nu op 1419 pk terwijl de downforce bij 257 km.u op 1000 km/u ligt. Wat betreft de acceleratiesnelheid houdt de fabrikant de lippen stijf op elkaar, maar dat zal zonder twijfel indrukwekkend zijn.