Met enige regelmaat doen autofabrikanten hun best om hun nieuwste modellen voor het voetlicht te plaatsen. Vaak gebeurt dat op een vrij hilarische manier, bedacht door een overijverige creatieveling. Het kan ook anders. Zo weet Ford wel hoe het moet. Zorg gewoon dat je een ijzersterk verhaal hebt wat relevant is en de echte autoliefhebber aanspreekt. Zo is de 2022 Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition eigenlijk een wagen die zichzelf verkoopt.
Legendarische Ford GT
Het GT-prototype uit 1964 is nog altijd een legendarische Ford, maar het wordt pas echt interessant als juist die wagen wordt gebruikt als inspiratiebron. De 2022 Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition is dan ook rechtstreeks afgeleid van het ruim 55 jaar oude model. We kunnen zelfs nog verder gaan door te stellen dat het een eerbetoon is aan het erfgoed van Ford.
De keuze voor de oude Ford GT als richtpunt is logisch. De Ford GT heeft het merk talloze overwinningen bezorgt, maar het prototype was eigenlijk het beste wat de ontwerpers van Ford hebben voortgebracht. Dat prototype uit 1964 bleek namelijk het keerpunt te zijn voor Ford en zorgde ervoor dat het Ford Advanced Vehicles-team vrij spel kreeg bij het op poten zetten van het legendarische Ford GT-programma.
Heritage Edition
De Heritage Edition maakt handig gebruik van het rijke verleden van Ford. Zo is er een kleurschema met wat Ford Wimbledon White en Antimatter Blue noemt. De driedubbele racestrip op het dak in combinatie met de duidelijk aanwezige vezelcomponenten geven de wagen een unieke, moderne look zonder al te veel af te wijken van de oude wagen. Zo zijn de 20-inch wielen van carbon gemaakt net als de voorsplitter, dorpels, spiegelstangen, motorlamellen en de achterdiffusor. Mocht je nu denken dat de ontwerpers helemaal los zijn gegaan op de buitenkant, dan staat je aan de binnenkant nog een verassing te wachten.
Prijskaartje van 500.000 euro
Ook het interieur van de Ford GT heeft een behoorlijke hoeveelheid carbon gekregen. Ze zijn er nogal gek op zullen we maar denken. Zo zijn ook de dorpels, de onderste A-stijlen en de console van carbon gemaakt en ook de stoelen moesten eraan geloven. Nu hoef je niet bang te zijn dat je op het koude carbon moet plaats nemen, het speciale Lightspeed Blue Alcantara zorgt voor een aangename zit. Het instrumentenpaneel heeft tot slot ook een behoorlijke metamorfose ondergaan. Hier vind je Ebony leer en ook hier komt het Lightspeed Blue Alcantara terug. Mocht het dus jouw ideale wagen zijn – en dat kunnen we ons goed voorstellen – houd dan rekening met een vrij fors prijskaartje. Naar verwachting mag je zo’n 500.000 dollar aftikken. Daar komen dan nog wel wat invoerrechten en transportkosten bovenop.