Ervaar de sensatie van 1.016 pk en ongeëvenaarde prestaties
Houd je vast en maak je klaar om betoverd te worden door de nieuwste wonderen van Ferrari. De opwindende SF90 XX Stradale en zijn dynamische tegenhanger, de SF90 XX Spider cabriolet, herdefiniëren het concept van high-performance voertuigen. Deze buitengewone machines zijn niet alleen bedoeld voor het circuit; ze zijn ontworpen om zowel het circuit als de openbare weg te veroveren. Verwacht ze echter niet op elke straathoek te zien, want Ferrari plant slechts 799 hardtop-versies en een beperkte productie van 599 prachtige cabrioletmodellen.
Ontketenen van kracht
Onder hun gestroomlijnde motorkappen herbergen beide modellen een indrukwekkende twin-turbo 4.0-liter V8-motor, bijgestaan door drie elektrische motoren. Deze elektrische metgezellen bestaan uit twee motoren op de vooras en één strategisch gepositioneerd tussen de motor en transmissie. Het resultaat? Maak je klaar voor een verbluffende totale vermogensoutput van 1.016 pk, die de reeds indrukwekkende 986 pk van de standaard SF90 Stradale overtreft.
Laten we in het hart duiken van deze racemonsters
Stap in het hart van de SF90 XX Stradale en Spider en ontdek hun kloppende krachtpatsers. De V8-motor alleen al levert een imposante 786 pk, een significante toename ten opzichte van de 769 pk van zijn voorganger. De ingenieurs van Ferrari hebben hun magie laten werken door nieuwe zuigers te gebruiken, de verbrandingskamer nauwkeurig te bewerken en de inlaat- en uitlaatkanalen te verfijnen. Mooi detai: de inlaatcollectorbuis is dichter bij de cabine scheidingswand geplaatst, waardoor het betoverende geluid van de motor als een symfonie in de cockpit kan resoneren. En gewichtsvermindering? Natuurlijk! Het verwijderen van het secundaire luchtsysteem zorgt voor een gewichtsbesparing van 7,72 pond (3,5 kilogram), wat de prestaties verder verbetert.
Elektrische verbeteringen
De elektrische motoren hebben ook een upgrade gekregen en leveren gezamenlijk 229 pk in vergelijking met de vorige versie van 217 pk. De capaciteit van de batterij blijft ongewijzigd op 7,9 kilowattuur, wat zorgt voor een duurzame combinatie van kracht en efficiëntie. Bij volledig elektrisch rijden kan de SF90 XX een respectabele afstand van 125 kilometer afleggen, met een onveranderde topsnelheid van 135 km/u in de EV-modus.
Betreed de boost zone
Houd je stevig vast, want de SF90 XX heeft een verrassing in petto! De racemonsters beschikken over een nieuwe boostfunctie van de elektrische motoren, specifiek in de kwalificatiemodus. Deze extra stoot van vermogen versterkt de prestaties bij het uitkomen van bochten en verlaagt de rondetijden op het Fiorano-circuit met een indrukwekkende 0,25 seconden. En met tot wel dertig vermogensstoten beschikbaar, staat de batterij klaar om een elektrische stoot te geven wanneer je die nodig hebt.
Verfijnde prestaties, adembenemende ervaring
Uitgerust met een achttraps dubbele koppelingstransmissie krijgt de SF90 XX Stradale een verfijnde software-upgrade die een heerlijk geluid toevoegt tijdens het schakelen, dat doet denken aan het opwindende uitlaatgeluid wanneer je het gas loslaat bij hoge toerentallen. Bereid je voor om verbaasd te zijn, want beide modellen sprinten van 0 naar 100 kilometer per uur in een verbluffende 2,3 seconden, waarbij ze hun rauwe kracht ontketenen en een adembenemende topsnelheid van 320 km/u bereiken.
Beheersing van remmen en aerodynamica
Ferrari laat geen steen onberoerd als het gaat om prestaties. De SF90 XX Stradale en Spider krijgen verbeterde remmogelijkheden met herontworpen voorste remklauwen die zijn uitgerust met verbeterde koeling, wat zorgt voor superieure remkracht. De achterste remschijven zijn vergroot naar 390 millimeter in plaats van de vorige 360 mm, voor een optimale remprestatie. De geavanceerde ABS EVO-controller werkt harmonieus samen met de 6W-CDS-sensor en berekent de ideale remverdeling door de snelheid van het voertuig dynamisch te schatten.
Perfectie in esthetiek en design
Esthetisch gezien heeft Ferrari talloze uren besteed aan het verfijnen van het agressieve uiterlijk van de SF90 XX Stradale, waardoor hij zich onderscheidt van het standaardmodel. De grotere voorsplitter stuurt actief lucht onder de auto door en leidt de stroming op een kunstzinnige manier naar de zorgvuldig opnieuw ontworpen onderkant. Dit resulteert indrukwekkend genoeg in het genereren van meer dan 45 kg aan neerwaartse druk bij 250 km/u, wat het reguliere model overtreft.
Elegantie en aerodynamische verfijning aan de buitenkant
De SF90 XX straalt verfijning uit met zijn scala aan geavanceerde aerodynamische elementen. Aan de voorkant optimaliseren een paar kenmerkende luchtinlaten aan elke zijde, samen met twee extra centraal gepositioneerde inlaten, de luchtstroom met een vleugje betoverend design. De voorspatborden hebben drie prominente vinnen die een prachtig opvallend ontwerp tentoonstellen.
Naarmate we naar de achterkant gaan, blijft Ferrari elk detail verfijnen. Twee strakke openingen sieren de motorkap vlak achter het dak, terwijl herziene openingen in de spatborden zowel vorm als functie verbeteren. De esthetiek wordt afgerond met drie vinnen die zich direct achter de spatborden bevinden.
Een opmerkelijke toevoeging
Aan de achterzijde staat een vaste vleugel centraal, die geschiedenis schrijft als het eerste straatlegale model sinds de F50 dat standaard is uitgerust met dit aerodynamische wonder. Deze gedurfde toevoeging genereert een verbazingwekkende 530 kilogram aan neerwaartse druk bij 250 km/u, waarmee stabiliteit en controle naar nieuwe hoogten worden getild.
Luxe en comfort aan de binnenkant
In het interieur van de SF90 XX verhogen kleine maar impactvolle veranderingen de rijervaring. Een Alcantara-dashboard en overvloedig carbonfiber-trim creëren een sfeer van luxe en sportiviteit. De stoelen, die eruitzien als een naadloos enkelvoudig ontwerp, stellen inzittenden in staat om de rugleuning aan te passen met behulp van elastische bekleding die op ingenieuze wijze de bovenste en onderste delen verbindt.
Omarm de open lucht met de Ferrari SF90 XX Spider
En laten we de SF90 XX Spider niet vergeten, een ware metgezel van zijn Stradale tegenhanger. De Spider betovert met een inklapbaar dak dat opent in slechts 14 seconden, waardoor je kunt genieten van de sensatie van open rijden. Hoewel deze aanpassing bepaalde inlaten in het achterdek verwijdert, is de beloning van het ervaren van de wind in je haren en het symfonie van de motor meer dan de moeite waard.