Laatste auto die goedgekeurd is door Enzo
De Ferrari F40 is de laatste auto die Enzo Ferrari zelf heeft goedgekeurd voordat hij stierf in 1988. In 1987 bestond het automerk veertig jaar en om dit te vieren liet Enzo Ferrari een auto bouwen die moest laten zien waar Ferrari voor staat. De vuurrode wagen werd ontwikkeld met maar één doel voor ogen: prestaties. De bolide werd voorzien van een V8 motor met twee IHI-turbo’s, wat goed was voor 479pk
Ferrari F40 Specificaties
De Ferrari F40 heeft best bijzondere specificaties. Zo heeft de auto een topsnelheid van 321 km/u en gaat ‘ie van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Dit allemaal dankzij een zeer krachtige Twin Turbo V8 die 479 pk produceert. Dat is zeer netjes voor een auto die in de jaren 90 geproduceerd is. Het is niet alleen het vermogen wat deze auto speciaal maakt. De auto is in een beperkte oplage van iets meer dan 1300 exemplaren gemaakt waardoor het een zeldzame auto is. Bovendien is het de laatste Ferrari die onder toezicht van Enzo Ferrari werd gebouwd. Dubbel zo speciaal ja!
Wie is Enzo Ferrari?
Enzo Anselmo Ferrari luidt de volledige naam van de maker van Ferrari. Geboren in 1898, wijdde hij zijn leven aan het racen en uitbouwen van zijn bedrijf. Helaas overleed een deel van zijn familieleden al op jonge leeftijd. Zijn vader en broer waren al overleden voordat Enzo begon met racen. Enzo verliet zijn huis en ging op weg naar Turijn, waar hij wilde racen voor FIAT. Echter, werd hij afgewezen toen hij daar kwam aankloppen. Teleurgesteld moest hij het bij een ander bedrijf proberen; de Costruzioni Meccaniche Nazionali, dat kleiner is dan het gigantische bedrijf FIAT. Bij CMN vond hij zijn plek als testcoureur. Dankzij zijn praatjes en talent wist hij zich op te werken tot een volwaardige autocoureur. In 1921 begon hij met racen bij Alfa Romeo. Ondanks het grote succes van Alfa Romeo, kwam er eind jaren twintig een einde aan dat succes. Eén van de beste coureurs, Antonio Ascari, overleed tijdens een wedstrijd en als klap op de vuurpijl was er ook nog een economische crisis. Hier zag Enzo zijn kans. Na het overlijden van Ascari besloot Enzo het racen op een lager pitje te zetten, zodat hij zich kon focussen op zijn baan als manager. Door hier en daar mensen te overtuigen wist hij in 1929 succesvol een eigen raceteam op te laten richten: Scuderia Ferrari is een feit.
In 1947 ging het bedrijf over op het maken van legale straatauto’s, onder de naam Ferrari S.p.A. De rest is geschiedenis.