3D-printen is de toekomst. We wisten al dat deze techniek erg vet is, maar deze GTA 5-fan verbaast ons door de gehele map van het spel in 3D te printen. Het resultaat is verbluffend en de video – onder andere gedeeld door Rockstar zelf – gaat viral. Aanschouw de 3D-geprinte versie van de GTA 5-map.
Fan gaat viral met 3D-geprinte versie van de GTA 5-map
Al bijna tien jaar lang is GTA 5 de meest gespeelde game ter wereld. Door de jaren heen worden er steeds nieuwe features toegevoegd om het spel up-to-date en interessant te houden voor gamers. Hierdoor heeft het spel miljoenen fans gekregen die nog steeds dagelijks online zijn. Sommige fans gaan wel heel ver in hun adoratie voor het spel. Neem bijvoorbeeld deze man die de GTA 5-map in 3D printte. Nu heeft hij altijd uitzicht op een miniatuurversie van zijn favoriete stad: Los Santos.
De superfan luister naar de naam Dom Riccobene. Deze kerel heeft een voorliefde voor GTA 5 en 3D-printen. Een combinatie van de twee levert een indrukwekkend eindresultaat op. Onder de stempel ‘FanArt’ maakte hij een 3D-geprinte versie van de volledige singleplayer GTA 5-map.
De map scannen door de game te spelen
Het ziet er allemaal erg eenvoudig uit, maar het 3D-printen van de GTA 5-map is allesbehalve simpel. Om data te verzamelen heeft de designer gebruik gemaakt van een custom script. Hierdoor kon hij alle gebouwen en het andere terrein scannen. Door rond te lopen als Trevor, Michael of Franklin kon hij tot duizend meter om hem heen scannen. In totaal was Dom honderd uur(!) bezig om de hele map in beeld te krijgen.
Honderden uren werk leveren een verbluffend resultaat
Maar met alleen scannen kom je niet ver. De data-analyst moest ook nog alle gegevens en eindjes goed aan elkaar knopen en in elkaar laten overlopen, zodat er geen fouten of dubbele gebouwen in de 3D-geprinte GTA 5-map voorkwamen. Hiervoor heeft hij maar liefst vijfhonderd miljoen coördinaten verwerkt om de map in reliëf in beeld te brengen.
https://www.instagram.com/p/CGsdsR2DgCQ/?utm_source=ig_web_copy_link
De kunstenaar is nog niet klaar
In totaal was de kunstenaar vierhonderd uur kwijt aan het 3D-printen van de GTA 5-map, maar het resultaat mag er zeker wezen. Maar hij is nog lang niet klaar. Dom Riccobene wilt binnenkort ook de map van Red Dead Redemption op dezelfde manier tot leven brengen. Hier heeft hij naar eigen zeggen ongeveer tweehonderd uur voor nodig. Wij kijken al uit naar dit project!