Als zondagmiddag F1 kijken met de boys steeds meer regel dan uitzondering is, dan heb je de ‘race bug’ goed te pakken. Het blijft complexe materie, dus voorkennis helpt om je wegwijs te maken te midden van al dat informatiegeweld. De ABC’s van deze spraakmakende sport beheersen? Met deze F1-termen maak jij indruk op je vrienden.
Tank slapper
Een oude F1-term, afkomstig uit de motorsport. Hoe het eruit ziet? Beeld je in dat je met een rotvaart door een lange bocht gaat. Je geeft gas en stuurt in, het gewicht verplaatst zich daardoor naar achteren. Je voorwielen verliezen grip en breken naar binnen uit, dus je corrigeert gelijk door tegen te sturen. Het gewicht verplaatst zich naar voren omdat je niet vol gas rijdt. Maar je stuur staat nog erg naar buiten toe en opeens happen de voorwielen grip. En dan? Je raad het al, het eindigt vaak met een klapper.
DRS
Eén van de F1-termen die niet in dit rijtje mag ontbreken is Drag Reduction System, kortweg DRS. Een veelbesproken inklapbare achtervleugel die het inhalen moet vergemakkelijken op één of twee delen van de verreden circuits. Het is een hulpmiddel, omdat het inhalen in moderne Formule 1-auto’s een echte pain in the ass is. En dat valt bij veel puristen in het verkeerde keelgat.
Ground-effect
We hier maken een bruggetje naar één van de eerder genoemde F1-termen DRS. Het onderliggende probleem: jaren van aerodynamisch oorlog voeren in de F1 heeft ervoor gezorgd dat het constant volgen en aanvallen van je tegenstander haast onmogelijk is door de vuile lucht (turbulentie) waarin je terechtkomt. Je downforce, de neerwaartse druk, valt weg en als dat middenin een bocht gebeurt ben je de sjaak.
De oplossing? Het ground-effect terugbrengen in de F1 (gebeurt vanaf 2022). Dit houdt in dat de downforce niet van de ontelbare vleugels op de auto komt, maar juist onderaan de auto gegenereerd wordt. Je put dan uit een ander vaatje.
HANS device
De naam an sich is al een memorabele F1-term. Is het een karaokemachine uit Oostenrijk? Nee, het is een levensreddend apparaat in de F1. HANS staat voor Head and Neck Support. Dit veiligheidssysteem is bedoeld om bij een crash de krachten die het hoofd en de nek van een coureur te verwerken krijgen te beperken.
Stel je namelijk eens voor: acuut afremmen van 250 km per uur naar bijna stilstand is best killing, met name voor je nek. In het ergste geval, bij een impact van meer dan 75 g bijvoorbeeld, krijgt je nek een kracht van 75 keer het gewicht van je hoofd te verduren. En daar komt onze HANS om de hoek kijken; door het apparaat worden deze krachten verminderd. Het apparaat kon door de beperkende bewegingsvrijheid niet rekenen op populariteit bij de introductie. De racewereld leerde echter al snel dat strapped zijn de veiligste manier is.
https://youtu.be/sF5djO8P2Pg?t=39
Aquaplaning
De dooddoener van de Belgische Grand Prix in 2021. Iedere chauffeur dient dit te weten overigens. Het profiel van een band kan maar zoveel liter water kwijt terwijl een auto rijdt. Zodra je daar overheen gaat, heb je een groot probleem.
De auto rijdt dan letterlijk op het water en maakt geen contact meer met het wegdek. Het is een beetje als leren schaatsen met een stoel, alleen zit er nog iemand anders op diezelfde stoel. En als het om een auto gaat die op een recht stuk 300 km per uur aantikt… You get the picture.
Zo, nu kan je vol overtuiging Max Verstappen naar de overwinning op Zandvoort schreeuwen én hier en daar met indrukwekkende F1-termen gooien. Wie weet, sta jij binnen de kortste keren binnen je vriendengroep bekend als professor F1.