Sports

Dit is het nieuwe format van de sprintraces in Formule 1

Sprintraces formule 1

De Formule 1 heeft bekendgemaakt welke veranderingen aanstaande zijn voor het format van de sprintraces. De sport wil hiermee het extra spektakel, dat nog in een testfase zit, verbeteren. De allergrootste verandering? Er worden voortaan meer punten uitgedeeld. Ook coureurs buiten de top-drie doen daardoor voor meer mee, dan spek en bonen.

Aantal sprintraces blijft in 2022 toch onveranderd

Ten eerste: wat niet verandert is het aantal sprintraces. Ook in het seizoen van 2022 zijn dat er drie. Ondanks de wens om maar liefst zes locaties te tackelen, blijft het aantal hetzelfde. Teams konden het namelijk niet eens worden over de extra vergoeding die er tegenover zou staan. Iedere extra sessie kost klauwen met geld. Vanwege de slijtage van de peperdure onderdelen. En al helemaal zodra een coureur overhoop in een gevecht schade rijdt.

De sprintraces in 2022 zullen gereden worden tijdens de Grand Prix van Australië, Brazilië, evenals tijdens het GP-weekend van Imola (de tweede Italiaanse GP op de kalender).

Middenmoot dit seizoen ook beloond: punten voor top-acht

De allergrootste verandering zit in de puntenverdeling. Waar in 2021 enkel de top-drie kon rekenen op respectievelijk drie punten voor de winnaar, twee voor de nummer 2 en één punt voor de derde plek, is dit seizoen een top-acht-finish puntenwaardig. Kortom: de coureur op de achtste plek krijgt één punt, terwijl de zevende kan rekenen op twee, enzovoort. Als je doorrekent, dan krijgt de winnaar dus acht punten.

https://www.instagram.com/p/CZ95C9boyJD/

Wens coureurs vervuld: pole position weer écht pole position

Een veelbesproken hekelpunt uit 2021 is tenslotte aangepakt: diverse Formule 1-coureurs klaagden dat een pole position tijdens een sprint race-weekend onterecht ten prooi viel aan de winnaar van de betreffende sprintrace in plaats van de kwalificatie ervoor. Diegene zou immers vooraan starten bij de race op zondag, luidde de redenering.

Discutabel. Een race winnen, ongeacht of het een sprintrace betreft – dat blijkt in de praktijk een hele andere discipline, dan een pijlsnelle vliegende ronde noteren. Dit seizoen gaat de eer weer altijd naar de snelste man van de kwalificatie – ondanks dat die enkel de startopstelling van de sprintrace bepaalt.