Eerder vandaag werd bekend gemaakt dat de Europese Commissie officieel een onderzoek is gestart naar mogelijke kartelvorming tussen BMW, Daimler en de VW Group. Het zou gaan om afspraken die de autofabrikanten onderling hebben gemaakt om concurrentie te voorkomen op het gebied van vervuilende auto’s. Er zouden namelijk nieuwe emissie-reducerende technologieën voor handen zijn zo meld Eurocommissaris Margrethe Vestager: “Als dit waar blijkt te zijn, hebben deze geheime afspraken er mogelijk voor gezorgd dat consumenten de mogelijkheid is ontzegd om minder vervuilende auto’s te kopen, hoewel de technologie wel beschikbaar was voor de fabrikanten.”
Inval VW, Daimler en BMW
Eind vorig jaar deed de Europese Commissie al een inval met betrekking tot de ontwikkeling en de beschikbaarstelling van systemen die schadelijke uitstoot van stikstofoxiden in diesel-passagierauto’s beperken. Het is niet de eerste keer dat een er onderzoek gedaan wordt naar schandalen in de autowereld. Eerder dit jaar was Porsche namelijk al aan de beurt, nadat ook bij Audi een inval had plaats gevonden om op te zoek te gaan naar bewijs voor “het dieselschandaal”.
Dat er nu een inval gedaan is wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk regels zijn overtreden, zo meldt ook de Commissie. Indien er daadwerkelijk kan worden aangetoond dat de bedrijven onderlinge afspraken hebben gemaakt, dan kan dit leiden tot fikse boetes.